Zarząd Transportu Miejskiego prowadzi analizy nad wdrożeniem nowego, elastycznego systemu biletowego. – Rozważane jest wycofanie biletów kartonikowych i zastąpienie ich innymi nośnikami np. wielorazowymi papierowymi kartami zbliżeniowymi – informuje Magdalena Potocka z biura prasowego ZTM. To dobra wiadomość dla polskich firm, jak MCX Systems, które mają już doświadczenie w realizacji pierwszych tego typu projektów.
Warszawa była jednym z pierwszych miast, które dokonało znaczących zmian w taryfie biletowej. Najpierw wdrożono bilety kartonikowe z paskiem magnetycznym, a w 2001 r. pojawiła się zbliżeniowa karta miejska jako nośnik biletu okresowego. Wiekowy już technologicznie system borykał się jednak niedawno z szeregiem problemów związanych z jego bezpiecznym funkcjonowaniem.
Warszawski ZTM myśli już nad nowym systemem opłat w stołecznej komunikacji. W założeniach ma on być bardziej elastyczny. – ZTM jest na wstępnym etapie analizy dostępnych rozwiązań i technologii. Rozważane są różne rozwiązania dla systemu biletowego – będziemy brać pod uwagę m.in. dalsze plany rozwojowe sieci komunikacyjnej, podnoszenia komfortu przewozu, zwiększanie funkcjonalności karty miejskiej, zapewnienie łatwego i szerokiego dostępu do biletów komunikacji miejskiej – informuje Magdalena Potocka z biura prasowego ZTM.
Wiadomo już w jaką stronę mogą pójść zmiany. – Nowy system biletowy powinien być jak najbardziej funkcjonalny i otwarty na „podłączenie” innych funkcji związanych np. z usługami miejskimi. Rozważane jest wycofanie biletów kartonikowych i zastąpienie ich innymi nośnikami np. wielorazowymi papierowymi kartami zbliżeniowymi. Należy również przewidywać większe wykorzystanie telefonów komórkowych jako nośników biletów komunikacji – dodaje Potocka.
Niewykluczone też, że jedną z form biletów może stać po prostu karta płatnicza. – Taka opcja jest brana pod uwagę – mówi Magdalena Potocka. Eliminowany jest nośnik w postaci biletu, a system od razu pobiera z karty odpowiednią opłatę. Takie rozwiązanie w większej skali funkcjonuje w Londynie, a od niedawna także na naszym polskim rynku. – Doświadczenia ze Świebodzic traktujemy jako przygotowanie do wdrożenia systemu bardziej skomplikowanego, jak ten w Londynie. Mamy jednak technologie, które umożliwiają przekazywanie jej między różnymi środkami transportu –
mówi Grzegorz Wojtenko, szef firmy MCX Systems, która wraz z R&G wdrażała nowe rozwiązanie w Świebodzicach.
Wdrożenie nowego systemy taryfowego w tak dużym mieście, jak Warszawa wiąże się z wysokimi kosztami, sięgającymi nawet 500-600 milionów złotych. – Na tym etapie analiz pod uwagę brane są wszystkie możliwe opcje finansowania zmian, w tym finansowanie z budżetu miasta lub rozwiązanie oparte na partnerstwie prywatno-publicznym – mówi Magdalena Potocka. Zmiany to jednak – jak na razie – dosyć odległa perspektywa. – Ze względu na duży zakres funkcjonalno-użytkowy, planowy termin całkowitego uruchomienia nowego systemu biletowego to nie wcześniej jak lata 2020-2022 – informuje Potocka.