Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa: Na razie bez rowerów Ofo

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
20-06-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Warszawa: Na razie bez rowerów Ofo
fot. Ofo
Ofo to jeden z chińskich gigantów bike-sharingowych, o których zrobiło się w Polsce głośno na początku tego roku. Pisano wówczas, że charakterystyczne żółte rowery być może zobaczymy w Warszawie już na wiosnę. Na drodze chińskiej firmy stanął jednak stołeczny ZDM. Rowerów nie ma i nie wiadomo kiedy i czy w ogóle się pojawią.

Jak działa Ofo?

Sposób działania Ofo w wielu miastach budził kontrowersje. Użytkownicy korzystają bowiem jedynie z aplikacji a rowery mogą zostawiać w dowolnym miejscu. To sprawia, że często dochodzi do ich nagromadzenia w kilku lokalizacjach, a porzucane w przypadkowych miejscach pojazdy blokują, czy jak wolą niektórzy zaśmiecają chodniki i przestrzeń miejską. Drugim często podnoszonym zarzutem jest korzystanie przez Ofo z infrastruktury miejskiej bez żadnych opłat. Przedstawiciele firm odpierają jednak te zarzuty mówiąc, że sprawdzają czy rowery odstawiane są we właściwych miejscach, a ich oddziały płacą podatki, tam gdzie operują, więc mają prawo do korzystania z dróg i chodników.

Działający na podobnych zasadach system rowerowy pod koniec zeszłego roku w Warszawie uruchomiła firma ArcoBike. Niestety nie dysponujemy informacjami o tym, jak zaproponowane przez nią rozwiązanie przyjęło się wśród mieszkańców stolicy, ale wiemy, że były problemy z usuwaniem czarno-czerwonych rowerów w miejscach, gdzie planowano remonty czy publiczne wydarzenia.

Warszawa stawia warunki

Jak udało się nam dowiedzieć Ofo postanowiło rozpocząć rozmowy z władzami Warszawy o zasadach na jakich żółte rowery mogłyby pojawić się w mieście. Z formalnego punktu widzenia miasto nie ma możliwości zabronienia prowadzenia tego typu działalności – nie ma bowiem regulacji prawnych nakazujących posiadanie koncesji. Pozostaję więc jedynie reagowanie na sytuacje związane z pozostawionymi na obszarze miasta rowery i traktowanie ich jak mienia porzuconego. W związku z tym miasto postawiło Ofo kilka warunków.

Po pierwsze ustalona musi zostać kwestia koncentracji rowerów w punktach węzłowych. – W przypadku wyrażenia przez Ofo woli organizacji takich punktów, musi zostać zawarta formalna umowa lub wydana decyzja o zajęciu pasa drogowego, co wiąże się z ponoszeniem opłat, zgodnie z odpowiednimi uchwałami Rady m. st. Warszawy – wyjaśnia Karolina Gałecka, rzecznika prasowy stołecznego Zarządu Dróg Miejskich.

Po drugie rozwiązana musi zostać kwestia pozostawianych w innych miejscach rowerów, gdzie możemy mieć do czynienia z dwoma odrębnymi przypadkami. Jednym z nich będzie pozostawienie roweru w miejscu gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwo, co zgodnie z art. 130a Prawa o ruchu drogowym wiąże się z usunięciem pojazdu z drogi na koszt właściciela, zaś drugim sytuacja, w której rower nie zagraża bezpośrednio bezpieczeństwu, ale ma charakter mienia porzuconego. – W przypadku nawiązania współpracy jesteśmy gotowi do informowania Ofo o takich przypadkach i dawania np. 5 godzin na uprzątnięcie takiego roweru, a w przypadku nieuprzątnięcia roweru, będziemy go traktować tak jak każde inne mienie porzucone, usuwać z pasa drogowego i zabierać do magazynu. W takim przypadku jest oczywiście możliwość odzyskania roweru po opłaceniu kosztów usunięcia (szacunkowo: ok. 50 zł) – zauważa Gałecka.

ZDM przedstawił firmie Ofo swoje stanowisko i zasady współpracy w Warszawie, ale jak dotąd nie dostał na nie odpowiedzi. – Czekamy na ich stanowisko w tej sprawie – informuje rzeczniczka. – Firma Acro bike dostała również propozycję współpracy, na zasadach, które proponowaliśmy Ofo. Niestety chyba z niej nie skorzystają – dodaje.

– Oczywiście jeśli będą jakiekolwiek zgłoszenia związane z Acro bike czy Ofo, które będą dotyczyć porzuconych w pasie drogowym rowerów, które stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa będziemy je usuwać. Do dzisiaj nie mieliśmy zgłoszeń w tej sprawie – mówi przedstawicielka ZDM.

Ofo: Musimy się przygotować

Przedstawiciele chińskiego giganta nie chcieli odnieść się do kwestii ewentualnego terminu pojawienia się żółtych rowerów w Warszawie ani szczegółów rozmów prowadzonych z ZDM. Wiemy jednak, że podobne dyskusje prowadzone są w innych miastach naszego regionu.

– W ciągu ostatnich kilku miesięcy zajmowaliśmy się przede wszystkim rozmowami z samorządami w Warszawie, Pradze i Budapeszcie. Nasze wejście na rynki Europy Środkowo-Wschodniej uzależniamy od formalnej zgody miast na rozpoczęcie działalności. Staramy się dopiąć wszelkie szczegóły zanim postawimy rowery na ulicach, bo nasze doświadczenia z Chin wskazują na to, że brak odpowiedniego przygotowania może przełożyć się na uciążliwości dla mieszkańców miast, których chcemy uniknąć. W między czasie zespół zatrudniony początkowo do obsługi Europy Środkowo-Wschodniej został przesunięty na Niemcy, jeden z największych międzynarodowych rynków Ofo – mówi Kacper Winiarczyk, general menager Ofo na Europę Środkową i Wschodnią.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wolsztyn będzie miał rower miejski

Komunikacja

Wolsztyn będzie miał rower miejski

Jakub Rösler 09 września 2022

MPK Lublin operatorem lubelskiego roweru miejskiego

Mobilność

MPK Lublin operatorem lubelskiego roweru miejskiego

Redakcja/inf. pras. 07 września 2022

Na ulice Chorzowa wróciły rowery miejskie

Mobilność

Na ulice Chorzowa wróciły rowery miejskie

Redakcja/inf. pras. 05 września 2022

Chiński gigant rowerowy Ofo na krawędzi bankructwa

Prawo & Finanse

Ofo: Zależy nam na porządku

Mobilność

Ofo: Zależy nam na porządku

Łukasz Malinowski/Roman Czubiński 02 czerwca 2018

Góry rowerów, czyli skala chińskich rowerów publicznych

Przestrzeń

Zobacz również:

Wolsztyn będzie miał rower miejski

Komunikacja

Wolsztyn będzie miał rower miejski

Jakub Rösler 09 września 2022

MPK Lublin operatorem lubelskiego roweru miejskiego

Mobilność

MPK Lublin operatorem lubelskiego roweru miejskiego

Redakcja/inf. pras. 07 września 2022

Na ulice Chorzowa wróciły rowery miejskie

Mobilność

Na ulice Chorzowa wróciły rowery miejskie

Redakcja/inf. pras. 05 września 2022

Chiński gigant rowerowy Ofo na krawędzi bankructwa

Prawo & Finanse

Ofo: Zależy nam na porządku

Mobilność

Ofo: Zależy nam na porządku

Łukasz Malinowski/Roman Czubiński 02 czerwca 2018

Góry rowerów, czyli skala chińskich rowerów publicznych

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5