Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa najbardziej zakorkowana? Już nie

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
17-03-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
UM Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Warszawa najbardziej zakorkowana? Już nie
fot. Arek o2, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Warszawa spadła z pierwszego na czwarte miejsce. W tym przypadku to dobrze, bo chodzi o ranking miast, w których kierowcy najdłużej stoją w korkach. Stolicę zdetronizowały kolejno Kraków, Wrocław i Poznań.

Warszawa wśród siedmiu największych miast w Polsce obsunęła się z pierwszego miejsca w latach 2011 i 2012 na czwarte w 2013 r. Kierowca dojeżdżający do pracy 10 km w godzinach szczytu spędza w samochodzie o dwie godziny miesięcznie mniej niż dwa lata temu. – To efekt rozwoju komunikacji publicznej i inwestycji w infrastrukturę drogową – mówi Jacek Wojciechowicz, zastępca prezydenta m.st. Warszawy – Na jeszcze większą zmianę możemy liczyć po zakończeniu przebudowy węzła Marsa, budowy Nowolazurowej i domknięciu pierścienia obwodnic.

Raport przygotowała firma doradcza Deloitte i serwis Targeo.pl. W Warszawie przez ostatnie dwa lata czas spędzany w samochodzie systematycznie spadał – różnica pomiędzy 2011 a 2014 r. wynosi 5 min. Podobnie stało się w Gdańsku i Poznaniu; natomiast czas ten wzrósł w Krakowie, Łodzi i Wrocławiu. I tak w tej chwili ranking przedstawia się następująco: Kraków (22:03 min), Wrocław (21:49), Poznań (21:06), Warszawa (20:43), Łodź (18:00), Katowice (14:03), Gdańsk (14:03).

Czas spędzony bezproduktywnie w aucie można przeliczyć na pieniądze. Pracujący w tych miastach tracili w korkach w 2013 r. średnio 13,1 mln zł dziennie, czyli 289 mln zł miesięcznie i 3,46 mld zł rocznie. Nominalnie największe koszty korków rocznie ponoszą kierowcy w Warszawie (3,5 tys. zł) oraz Poznaniu i Krakowie (po około 3,2 tys. zł), a najmniej w Gdańsku (tylko 2,3 tys. zł), Łodzi i Katowicach (po około 2,5 tys. zł). W ciągu trzech lat nastąpiły tu spore zmiany, gdyż w roku 2013 w porównaniu z rokiem 2011 kierowcy w Gdańsku zaoszczędzili na korkach najwięcej bo 956 zł, w Warszawie 655 zł, a w Poznaniu 186 zł. W innych miastach koszty wzrosły– o 666 zł w Krakowie, 388 zł w Łodzi, 313 zł we Wrocławiu i 274 zł w Katowicach. Kierowca w Warszawie traci w ten sposób 70 proc średniego wynagrodzenia (w 2011 r. było to 81 proc.) a Krakowa aż 82 proc.

Raport powstał w oparciu o badanie Korkometr realizowane przez serwis Targeo.pl i AutoMapę w październiku 2013 r. (analogicznie do wcześniejszych edycji raportu). Bazując na rzeczywistych pomiarach prędkości, dla każdego miasta wyliczono wskaźniki opóźnień pokazujące o ile utrudnienia w ruchu wydłużają czas potrzebny kierowcom na dotarcie do miejsca docelowego. Badanie oparto na rzeczywistych pomiarach prędkości przejazdu poszczególnymi odcinkami dróg w dni robocze, wyznaczanych na podstawie danych z ponad 100 tysięcy pojazdów, dostarczających podczas jazdy informacji o lokalizacji, prędkości i kierunku jazdy, w interwałach czasowych nie większych niż 60 sekund.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Samochody nie uratują nas przed pandemią

Mobilność

Samochody nie uratują nas przed pandemią

Roman Czubiński 09 grudnia 2020

USA. Volkswagen sprawdza ile miejsca zajmuje 300 tys. aut

Przestrzeń

Kolcami w ptaki dla dobra… samochodów

Przestrzeń

Kolcami w ptaki dla dobra… samochodów

Magdalena Zygmunt 01 stycznia 2018

Warszawiacy lubią samochody, ale… chętnie by się ich pozbyli

Komunikacja

Warszawa. Dwa auta na gospodarstwo domowe to norma

Mobilność

Warszawa. Dwa auta na gospodarstwo domowe to norma

Jakub Dybalski 05 września 2017

Trudno zarządzać miastem opartym na ruchu samochodowym

Mobilność

Trudno zarządzać miastem opartym na ruchu samochodowym

Agnieszka Serbeńska 16 czerwca 2016

Zobacz również:

Samochody nie uratują nas przed pandemią

Mobilność

Samochody nie uratują nas przed pandemią

Roman Czubiński 09 grudnia 2020

USA. Volkswagen sprawdza ile miejsca zajmuje 300 tys. aut

Przestrzeń

Kolcami w ptaki dla dobra… samochodów

Przestrzeń

Kolcami w ptaki dla dobra… samochodów

Magdalena Zygmunt 01 stycznia 2018

Warszawiacy lubią samochody, ale… chętnie by się ich pozbyli

Komunikacja

Warszawa. Dwa auta na gospodarstwo domowe to norma

Mobilność

Warszawa. Dwa auta na gospodarstwo domowe to norma

Jakub Dybalski 05 września 2017

Trudno zarządzać miastem opartym na ruchu samochodowym

Mobilność

Trudno zarządzać miastem opartym na ruchu samochodowym

Agnieszka Serbeńska 16 czerwca 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5