Warszawa spadła z pierwszego na czwarte miejsce. W tym przypadku to dobrze, bo chodzi o ranking miast, w których kierowcy najdłużej stoją w korkach. Stolicę zdetronizowały kolejno Kraków, Wrocław i Poznań.
Warszawa wśród siedmiu największych miast w Polsce obsunęła się z pierwszego miejsca w latach 2011 i 2012 na czwarte w 2013 r. Kierowca dojeżdżający do pracy 10 km w godzinach szczytu spędza w samochodzie o dwie godziny miesięcznie mniej niż dwa lata temu. – To efekt rozwoju komunikacji publicznej i inwestycji w infrastrukturę drogową – mówi Jacek Wojciechowicz, zastępca prezydenta m.st. Warszawy – Na jeszcze większą zmianę możemy liczyć po zakończeniu przebudowy węzła Marsa, budowy Nowolazurowej i domknięciu pierścienia obwodnic.
Raport przygotowała firma doradcza Deloitte i serwis Targeo.pl. W Warszawie przez ostatnie dwa lata czas spędzany w samochodzie systematycznie spadał – różnica pomiędzy 2011 a 2014 r. wynosi 5 min. Podobnie stało się w Gdańsku i Poznaniu; natomiast czas ten wzrósł w Krakowie, Łodzi i Wrocławiu. I tak w tej chwili ranking przedstawia się następująco: Kraków (22:03 min), Wrocław (21:49), Poznań (21:06), Warszawa (20:43), Łodź (18:00), Katowice (14:03), Gdańsk (14:03).
Czas spędzony bezproduktywnie w aucie można przeliczyć na pieniądze. Pracujący w tych miastach tracili w korkach w 2013 r. średnio 13,1 mln zł dziennie, czyli 289 mln zł miesięcznie i 3,46 mld zł rocznie. Nominalnie największe koszty korków rocznie ponoszą kierowcy w Warszawie (3,5 tys. zł) oraz Poznaniu i Krakowie (po około 3,2 tys. zł), a najmniej w Gdańsku (tylko 2,3 tys. zł), Łodzi i Katowicach (po około 2,5 tys. zł). W ciągu trzech lat nastąpiły tu spore zmiany, gdyż w roku 2013 w porównaniu z rokiem 2011 kierowcy w Gdańsku zaoszczędzili na korkach najwięcej bo 956 zł, w Warszawie 655 zł, a w Poznaniu 186 zł. W innych miastach koszty wzrosły– o 666 zł w Krakowie, 388 zł w Łodzi, 313 zł we Wrocławiu i 274 zł w Katowicach. Kierowca w Warszawie traci w ten sposób 70 proc średniego wynagrodzenia (w 2011 r. było to 81 proc.) a Krakowa aż 82 proc.
Raport powstał w oparciu o badanie Korkometr realizowane przez serwis Targeo.pl i AutoMapę w październiku 2013 r. (analogicznie do wcześniejszych edycji raportu). Bazując na rzeczywistych pomiarach prędkości, dla każdego miasta wyliczono wskaźniki opóźnień pokazujące o ile utrudnienia w ruchu wydłużają czas potrzebny kierowcom na dotarcie do miejsca docelowego. Badanie oparto na rzeczywistych pomiarach prędkości przejazdu poszczególnymi odcinkami dróg w dni robocze, wyznaczanych na podstawie danych z ponad 100 tysięcy pojazdów, dostarczających podczas jazdy informacji o lokalizacji, prędkości i kierunku jazdy, w interwałach czasowych nie większych niż 60 sekund.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.