Podczas dzisiejszej konferencji prasowej warszawscy społecznicy oskarżyli ratusz o brak współpracy z modernizującą linie kolejowe spółką PKP PLK, co może zaprzepaścić szanse na pozytywne zmiany w mieście. Twierdzenia potwierdził prezes kolejowej spółki Ireneusz Merchel.
PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły
modernizację największej w Polsce stacji Warszawa Zachodnia. W przygotowaniu jest
dalszy ciąg remontu kluczowej dla transportu w stolicy czterotorowej linii średnicowej. Wiadomo, że spowoduje ona ogromne utrudnienia w mieście, a kolejarze będą musieli rozkopać zarówno tunel przechodzący częściowo pod al. Jerozolimskimi, jak i stację Warszawa Wschodnia i kilkadziesiąt obiektów inżynieryjnych. Powstanie też nowy most przez Wisłę.
Bez tunelu pod Warszawą Wschodnią?
Społecznicy
dotarli do pism w sprawie współpracy przy realizacji inwestycji, które PKP PLK przesłała do stołecznego ratusza. Chodzi m. in. o budowę tunelu pod torami stacji Warszawa Wschodnia w ciągu planowanej Trasy Tysiąclecia między Pragą-Północ i Pragą Południe. Zdaniem społeczników, pisma PKP PLK wysłane do Biura Mobilności i Transportu oraz do wiceprezydenta Roberta Soszyńskiego przez ponad rok pozostawały bez odpowiedzi, wobec czego
kolejarze deklarują położenie torów bez budowy połączenia międzydzielnicowego.
– Naszym zdaniem mamy do czynienia z dużym zaniedbaniem ze strony Ratusza, a w szczególności odpowiedzialnego za transport wiceprezydenta Roberta Soszyńskiego. – powiedział Krzysztof Daukszewicz z Porozumienia dla Pragi – Przy okazji planowanego remontu trasy średnicowej PKP PLK zaproponowało miastu wykonanie przebicia torów za dworcem Warszawa Wschodnia, co było zgodne z dokumentami planistycznymi miasta. Czekamy na stanowisko urzędu miasta w tej sprawie.
Propozycja społeczników to kameralne połączenie międzydzielnicowe – np. na wysokości ul. Tysiąclecia/Lubelskiej lub Chodakowskiej/Objazdowej. Połączenie nie musi być szeroką, kosztowną arterią – wystarczy w podobnej skali co tunel w ciągu ulicy Cierlickiej na lewym brzegu Wisły (Ursus). Efektem byłoby wygodne, lokalne połączenie międzydzielnicowe, którego tak bardzo brakuje. Nowy tunel mógłby też służyć komunikacji miejskiej, rowerzystom oraz pieszym – informują ruchy miejskie.
Prezes PLK potwierdza brak współpracy miasta
Podczas dzisiejszego spotkania z dziennikarzami prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, w odpowiedzi na pytanie Jarosława Osowskiego z „Gazety Stołecznej”, potwierdził zarzuty społeczników wobec miasta. Jak poinformował, spółka już w 2019 roku przesłała do Urzędu Miasta szereg propozycji współpracy przy przebudowie stacji Warszawa Wschodnia, przebudowie linii średnicowej pod al. Jerozolimskimi oraz przebudowie ul Towarowej. Według niego, miasto nie zajęło ostatecznego stanowiska w żadnej z nich.
Jak dodał, również Urząd Marszałkowski województwa Mazowieckiego nie zareagował na pytania o możliwość przedłużenia do dworca Śródmieście linii WKD. – To wielka szkoda dla mieszkańców miasta – ocenił podkreślając, że szansa na tak głębokie zmiany w centrum miasta trafia się raz na kilkadziesiąt lat.