Partner serwisu
Przestrzeń

Warszawa: Niebawem przetarg na tramwaje. Ma być więcej siedzeń

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
11-06-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawa: Niebawem przetarg na tramwaje. Ma być więcej siedzeń
fot. WU
Tramwaje Warszawskie przygotowują się do ogłoszenia przetargu ramowego na zakup tramwajów. – Na razie nie mamy finansowania. Chodzi o to, by być gotowym, gdy pojawią się środki – mówi Wojciech Bartelski, prezes przewoźnika. Spółka wyciąga też wnioski ze skarg pasażerów i obiecuje, że w kolejnych pojazdach będzie więcej miejsc siedzących.

Przetarg ramowy będzie obejmować zakup do 160 tramwajów o długości do 33 m – w wersji jedno-, jak i dwukierunkowej. Zamówienie podstawowe będzie natomiast opiewać na 20 pojazdów jednokierunkowych. Przetarg miał ruszyć do końca I kwartału 2024 r., ale tak się nie stało. – Kończymy pracę nad specyfikacją, która jest obszerna. Wymagała jeszcze dodatkowej weryfikacji, więc myślę, że za kilka tygodni ogłosimy już ten przetarg, a jednocześnie będziemy poszukiwać finansowania – mówi Paweł Rzeszódko, dyrektor pionu przewozowego Tramwajów Warszawskich.

Nabór z KPO trwa. Jakie szanse?

Centrum Unijnych Projektów Transportowych już ogłosiło nabór na dofinansowanie do zakupu taboru tramwajowego z Krajowego Planu Odbudowy. Pula środków to niespełna 866 mln złotych, a nabór projektów trwa do końca lipca. Tramwaje Warszawskie zakładają, że realistycznie może być trudno z zabezpieczeniem środków z tego programu. – Chętnych jest bardzo dużo, a pula środków na cały kraj niewielka. Wiemy o co najmniej siedmiu miastach, które będą chciały ubiegać się o środki – mówi Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.

Z tego wynika też przyjęta forma przygotowywanego postępowania. –To jest przetarg ramowy, gdyż nie ma zapewnionych środków. Chodzi o to, mówiąc kolokwialnie, by być w blokach startować, gdy pojawi się finansowanie z KPO czy z innych źródeł. Traktujemy to po prostu jako dodatkową szansę, ale bez gwarancji. Nie pompujemy balonika, że zaraz będą nowe tramwaje – wyjaśnia Bartelski. Odpowiednio duży zakres przetargu ma gwarantować zainteresowanie producentów i konkurencyjne oferty, natomiast poszczególne partie pojazdów będą zamawiane w oparciu o oddzielne umowy realizacyjne.

Ma być więcej siedzeń

Po skargach pasażerów zmienią się pewne wymagania w porównaniu do obecnie jeżdżącego taboru. – Niezadowolenie pasażerów budzi głównie mała liczba miejsc siedzących. Niektóre pojazdy mają tylko około 30 miejsc siedzących przy pojemności 250 osób pasażerów. Społeczeństwo się starzeje, jest więcej ludzi starszych, a tych miejsc – trzeba przyznać – jest bardzo mało, zwłaszcza w taborze dwukierunkowym – zauważa prezes Bartelski.

Jak wyjaśnia, niewielka liczba miejsc siedzących wynikała z przyjętej polityki taborowej. – Wynikało to z planów rozbudowy sieci, który zakłada dużo ostrych końcówek [krańców czołowych – red.]. Mamy już ostrą końcówkę na Sielcach, zaraz będzie ostra końcówka w Wilanowie. Mamy też bardzo dużo remontów i tymczasowych zwrotnic, które też kończą się na ostro. Teraz chcemy to zrównoważyć. Uzgodniliśmy z ZTM-em, że przyszłościowo będziemy zwracać bardziej uwagę na liczbę miejsc siedzących – mówi prezes.

Co się zmieni konkretnie? – Wyciągamy doświadczenia z poprzedniego kontraktu. Przeprowadziliśmy analizę też istniejących, podobnych rozwiązań, które wpasowywałyby się w naszą specyfikację i zwiększymy tą ilość – mówi Rzeszódko. Mogą pojawić się też podwójne siedzenia. – Na pewno dopuścimy taką możliwość nad wózkami i też w miejscach, gdzie będzie to dogodne dla pasażera i nie będzie zakłócało wymiany pasażerów – dodaje dyrektor.

Tramwajów wystarczy bez zakupów

Na razie Tramwaje Warszawskie są zabezpieczone w tabor, jeżeli chodzi o obsługę nowych zbudowanych i realizowanych tras. – Hyundaie były kupione właśnie pod nowe trasy. Natomiast w nowym zakupie nie chodzi o zwiększenie liczby taboru, tylko wymianę starych tramwajów wysokopodłogowych. W tych czasach pasażerowie chcą i mają prawo do większego komfortu. Głównie chodzi o niską podłogę, klimatyzację czy warunki jazdy – wyjaśnia Bartelski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Kiedy linia średnicowa? PKP PLK analizują założenia

Przestrzeń

Warszawa: Kiedy linia średnicowa? PKP PLK analizują założenia

Witold Urbanowicz 11 czerwca 2024

Poznań. Mosty Berdychowskie już stoją

Przestrzeń

Poznań. Mosty Berdychowskie już stoją

Poznańskie Inwestycje Miejskie 11 czerwca 2024

Zielona Góra: Pięć wakacyjnych kierunków w ofercie i rekordowy wynik

Komunikacja

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Kiedy linia średnicowa? PKP PLK analizują założenia

Przestrzeń

Warszawa: Kiedy linia średnicowa? PKP PLK analizują założenia

Witold Urbanowicz 11 czerwca 2024

Poznań. Mosty Berdychowskie już stoją

Przestrzeń

Poznań. Mosty Berdychowskie już stoją

Poznańskie Inwestycje Miejskie 11 czerwca 2024

Zielona Góra: Pięć wakacyjnych kierunków w ofercie i rekordowy wynik

Komunikacja

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5