Rozpoczyna się remont torowiska na ulicy Obozowej – od pętli Koło do al. Prymasa Tysiąclecia. Od soboty, 27 maja, droga będzie przejezdna tylko w jednym kierunku. Zmienią się trasy tramwajów i linii autobusowych. Po zakończeniu remontu torowiska zostaną wyłożone rozchodnikiem, a pasażerowie skorzystają z nowych wygodnych przystanków.
Remont został podzielony na trzy części. Pierwszy etap to remont torów tramwajowych na ul. Obozowej, który potrwa sześć tygodni – do połowy lipca. Na początku prac tramwajarze wymienią szyny z podkładami o łącznej długości ok. 2300 metrów. Wyremontują także przejazd przy ul. Ciołka. Zaplanowano również udogodnienia dla pasażerów i pieszych – na przystanku tramwajowym przy al. Prymasa Tysiąclecia pojawi się drugie wejście na końcu peronów. Pozwoli to skrócić drogę dojścia do tramwaju.
W trakcie prac na Obozowej zamknięta będzie północna jezdnia drogi w kierunku Bemowa. Przejazd samochodem będzie możliwy w jednym kierunku – w stronę al. Prymasa Tysiąclecia. Aby ograniczyć utrudnienia w ruchu kołowym, roboty zostaną podzielone na etapy – w każdym z nich zamknięty będzie inny fragment ul. Obozowej. Za każdym razem na remontowanym odcinku obowiązywać będzie zakaz zatrzymywania.
Pięć etapów robót
Prace podczas pierwszego etapu rozpoczną się tuż po północy w sobotę, 27 maja – zamknięta będzie jezdnia pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Dalibora i Ciołka do Księcia Janusza. Na skrzyżowaniu Obozowej, Dalibora i Ciołka jadący Obozową od strony al. Prymasa Tysiąclecia kierowcy będą musieli skręcić w prawo lub w lewo. Na wysokości prowadzonych robót przejazd Obozową będzie możliwy w kierunku al. Prymasa Tysiąclecia. W drugą stronę objazd poprowadzi ulicami Deotymy, Górczewską i Księcia Janusza. Front robót obejmie także zebry przez Obozową. Piesi zostaną skierowani do sąsiadujących przejść.
Wykonawca robót w swoim harmonogramie przewiduje zakończenie tego etapu prac na sobotę, 3 czerwca i wtedy rozpocznie się drugi etap robót na skrzyżowaniu ulicy Obozowej z Ciołka. Objazd, tak jak w poprzednim etapie, poprowadzi ulicami Deotymy, Górczewską i Księcia Janusza. Zakończenie tego etapu zaplanowano na środę, 7 czerwca.
Dzień później rozpoczną się prace pomiędzy ulicami Dahlberga a Dalibora, które potrwają do piątku, 16 czerwca. Etap czwarty obejmie odcinek od Długomiła do Dahlberga, a roboty mają się toczyć od soboty, 17 czerwca, do niedzieli, 2 lipca. Objazd zostanie wyznaczony al. Prymasa Tysiąclecia, Górczewską i Deotymy.
Ostatni etap rozpocznie się w poniedziałek, 3 lipca. Jezdnia Obozowej w stronę Bemowa będzie nieczynna od al. Prymasa Tysiąclecia do ulicy Długomiła. Na jezdni Obozowej prowadzącej od Płockiej w stronę alei, tuż przed wiaduktem, zamknięty zostanie prawy pas ruchu. Kierowcom pozostanie do dyspozycji tylko lewoskręt w aleję Prymasa w stronę Górczewskiej. Na tym odcinku zostaną też zamknięte przejścia przez Obozową, a piesi będą kierowani do sąsiednich. Na skrzyżowaniu z al. Prymasa Tysiąclecia wszystkie zebry będą dostępne. Objazd prac na tym odcinku poprowadzi al. Prymasa Tysiąclecia, Górczewską i Deotymy.
Stała organizacja ruchu zostanie przywrócona w poniedziałek, 10 lipca, o godz. 4:00.
Autobusy zastępcze i objazdyNa cały czas remontu wyłączony zostanie ruch tramwajowy od al. Prymasa Tysiąclecia do pętli Koło. Kursowanie tramwajów linii 11 zostanie zawieszone (w zamian mieszkańcy będą mogli korzystać z linii 23). Nadal będzie można dojechać tramwajem do przystanku PKP Koło od strony ulicy Młynarskiej – tramwajami linii 24 (linia zawróci na wysokości zakładu remontowego przy Obozowej). Od strony Bemowa na pętlę Koło będą dojeżdżały tramwaje linii 35 na wydłużonej trasie ulicami Powstańców Śląskich, Radiową i Dywizjonu 303 oraz dodatkowej linii 70 z Boernerowa (ulicami Kaliskiego, Lazurową i Dywizjonu 303).
Autobusy linii zastępczej Z23 połączą przystanek Koło 05 przy pętli Koło z pętlą Ostroroga. Nocne N45 i N95 będą kursowały trasą objazdową (tylko w kierunku krańców Lazurowa i Os. Górczewska), ale nie pominą żadnego z przystanków.
Zielone tory i wygodne przystankiDruga część prac na Woli –
rozłożenie rozchodnika na wyremontowanym odcinku między pętlą Obozowa a al. Prymasa Tysiąclecia – nastąpi jesienią. Nowe tory będą przedłużeniem zielonego odcinka torów zbudowanego przez tramwajarzy w 2017 roku. Łączna długość nowego, zielonego pasa – od pętli Koło do ul. Młynarskiej – wyniesie ponad 2 km. Trzecia część, zaplanowana w 2024 roku (po rozłożeniu rozchodnika), to budowa platform przystankowych. Zapewnią one pasażerom wygodniejsze wsiadanie do tramwajów. Powstanie sześć platform przy Magistrackiej, Deotymy, Ciołka.
Pod koniec 2022 roku weszły w życie nowe przepisy zmniejszające szerokość jezdni przy przystankach tramwajowych. Dzięki temu, że powierzchnia zajmowana przez auta jest zmniejszona, możliwe stało się zaprojektowanie peronów wraz z wiatami.