W środę 23 sierpnia na warszawskie ulice wyjechały nowe, 12-metrowe autobusy, należące do przewoźnika PKS Grodzisk Mazowiecki. Firma rozpoczęła właśnie przewozy w ramach nowego, ośmioletniego kontraktu. Zarząd Transportu Miejskiego zastosował w nim, tak jak przy poprzednich umowach, wysokie wymagania dotyczące taboru, kierowców oraz zaplecza technicznego.
PKS Grodzisk Mazowiecki rozpoczął obsługę linii w ramach nowej umowy, która docelowo obejmie 50 pojazdów w ruchu. Do realizacji umowy dostarczono 49 Solarisów Urbino 12 spełniającymi restrykcyjna normę emisji spalin EURO 6 oraz 5 autobusów MAN Lion’s City zasilanych biopaliwem B100. Do końca sierpnia można będzie je spotkać na liniach: 119, 123, 126, 135, 142, 146, 153, 156, 170, 173, 183, 198 i 199, natomiast od września dodatkowo na liniach 139, 179 i 516. Autobusy PKS Grodzisk Maz. będą kursowały w Warszawie do końca 2024 roku.
Pojazdy spełniają wysokie wymagania określane w przetargach przez Zarząd Transportu Miejskiego. Każdy pojazd musi uzyskać certyfikat ZTM-u przed wyjazdem na ulice. Wszystkie autobusy są fabrycznie nowe i wyposażone m.in. w klimatyzację, system głosowego zapowiadania przystanków, ekrany LCD z informacją pasażerską, monitoring, biletomaty, łączność radiową z Centralą Ruchu ZTM, systemy raportowania, w tym: system lokalizacji, liczenia pasażerów itp. Analogicznie do autobusów firmy Arriva, również te zostały wyposażone w białe wyświetlacze zewnętrzne. Dzięki większemu kontrastowi pomiędzy białą czcionką a czarnym tłem, numer linii i kierunek jazdy są lepiej widoczne w słoneczne dni oraz dla osób niedowidzących.
Oprócz autobusów, ZTM wymaga posiadania przez operatora odpowiedniego zaplecza technicznego, czyli zajezdni, w której autobusy będą sprzątane i myte oraz będą przechodzić niezbędne przeglądy i naprawy.
Umowa określa również, że skierowani do obsługi nowego kontraktu kierowcy PKS-u muszą wykazać się znajomością języka polskiego, układu komunikacyjnego, topografii Warszawy i okolic oraz przepisów porządkowych i taryfowych. Operator został także zobowiązany do zatrudniania pracowników – w czasie obowiązywania umowy z ZTM – na podstawie umowy o pracę.
Do tej pory PKS Grodzisk Maz. nie słynął z najwyższej jakości usług – zarówno pod względem utrzymania wozów, jak i kierowców. To m.in. po doświadczeniach z tą firmą warszawski ZTM zaczął stawiać wygórowane wymagania prywatnym przewoźnikom co do zaplecza, czy znajomości przez kierowców języka polskiego i topografii Warszawy.
Pierwotnie umowę miał realizować Michalczewski. Przetarg,
ogłoszony w marcu zeszłego roku, dotyczył obsługi komunikacyjnej z wykorzystaniem standardowych 12-metrowych autobusów. Postępowanie zawierało dwie części, obie po 50 wozów. W pierwszej wybrano ofertę firmy Arriva Bus, a w drugiej rozstrzygnięcie przesunęło się do lipca zeszłego roku. ZTM
wybrał ofertę Michalczewskiego, jednocześnie wykluczając z postępowania innych uczestników, w tym tańszą ofertę firmy PKS Grodzisk Mazowiecki. Przewoźnik ten
skutecznie odwołał się jednak do Krajowej Izby Odwoławczej. Ostatecznie więc w grudniu ZTM, zmuszony orzeczeniem KIO,
wybrał ofertę PKS Grodzisk. Umowę podpisano na przełomie lutego i marca.
Organizator zapewnia, że będzie pilnował odpowiedniej jakości usług. – Są w niej zawarte wszelkie narzędzia, które pozwolą na dopilnowanie przez nas, jako organizatora, dobrej jakości usług. Jeśli operator będzie świadczył usługi na niskim poziomie, będzie go to sporo kosztowało –
mówi Katarzyna Strzegowska, wicedyrektor ZTM Warszawa.