Modernizacja linii średnicowej powiązana będzie z przebudową wiaduktu tramwajowo-drogowego w ciągu Towarowej, który wymaga pilnego remontu. Projekt PKP PLK zakłada, że nowy obiekt będzie powiązany z płytą, która przykryje tory w rejonie przystanku Warszawa Ochota, tworząc w ten sposób miejski plac. Z peronu na Towarową podróżni wjadą schodami ruchomymi.
Jak pisaliśmy, wiadukt drogowo-tramwajowy w ciągu Towarowej, przy przystanku kolejowym Warszawa Ochota,
wymaga pilnego remontu. ZDM dysponuje projektem, ale w zasadzie konieczne jest wykonanie nowej dokumentacji: w międzyczasie PKP PLK zmieniły założenia co do przebudowy linii średnicowej. Aby spełnić wymogi TSI konieczne jest poszerzenie peronu i rozsunięcie torów, co z kolei wpływa na posadowienie podpór wiaduktu.
Obiekt był już przedmiotem szereg konsultacji. W końcowej fazie znajduje się porozumienie miasta i PKP PLK w zakresie wspólnej realizacji inwestycji.
Jak informował ZDM, za dostarczenie nowej dokumentacji projektowej odpowiadać będzie strona kolejowa. PKP PLK mają też wziąć na siebie ciężar sfinansowania tych elementów przedsięwzięcia, które wynikają z nowych rozwiązań w zakresie infrastruktury kolejowej.
Plac miejskiWiadomo już, że nie będziemy mieli do czynienia ze zwykłą odbudową i odtworzeniem istniejącego stanu. Przestrzeń w tym miejscu zmieni się diametralnie. – Według założeń dla modernizacji przystanku Warszawa Ochota PKP PLK przyjęły wstępnie, że obiekt będzie niejako „zszyty” z płytą przykrywającą układ torowy w rejonie placu Zawiszy, stanowiącą coś w rodzaju „placu miejskiego” – mówi Mikołaj Pieńkos, naczelnik wydziału komunikacji społecznej ZDM.
Na peron kolejowy znów będzie można zejść bezpośrednio z ul. Towarowej. – Zgodnie z koncepcją projektową opracowaną na zlecenie PKP PLK przewidziane jest wyjście (schody ruchome) z peronów na wiadukt ul. Towarowej, które zlokalizowane będzie niemal w tym samym miejscu co schody zlikwidowane kilka lat temu. Oprócz schodów w tym rejonie peronu zlokalizowana będzie również winda. Przewidujemy, że zaproponowane przez PKP PLK S.A nowe schody ruchome w zachodniej części peronu przystanku Warszawa Ochota przejmą większość potoku pasażerów chcących wydostać się na ul. Towarową – wskazuje Pieńkos.
Perspektywicznie przejście na drugą stronę TowarowejNiegdyś pod Towarową znajdowało się przejście podziemne, łączące peron WKD z przystankami tramwajowymi i drugą stroną Towarowej. Jego konstrukcja jest wciąż widoczna. Wszystko wskazuje na to, że na razie podobne rozwiązanie – czy to w osi peronu WKD, czy podmiejskiego – nie będzie powtarzane. – Trudno ocenić jakie byłoby wykorzystanie dodatkowego powiązania, tym bardziej, że cały czas brane pod uwagę jest dodatkowe przejście dla pieszych przez Towarową na wysokości Warszawy Głównej. W ramach prowadzonych obecnie rozmów pojawiła się jednak kwestia takiego ukształtowania podpór w cieniu peronu przystanku Warszawa Ochota, aby możliwe było w przyszłości wytworzenie takiego powiązania w ramach dodatkowego zadania inwestycyjnego – mówi Mikołaj Pieńkos.
Jak wyjaśnia przedstawiciel ZDM, kwestia ewentualnej budowy przejścia na zachodnią stronę Towarowej powinna być warunkowana docelowymi funkcjami terenów otaczających Warszawę Główną. Na razie jednak nic w tej kwestii się nie dzieje. Kilka lat temu PKP SA wyrzuciły plany zagospodarowania rozległych terenów kolejowych do kosza.
– Zagadnienie przesiadki pomiędzy Warszawą Ochotą a Warszawą Główną nie jest traktowane jako czynnik decydujący, bowiem przesiadka pomiędzy pociągami obsługującymi linię średnicową a pociągami obsługującymi Warszawę Główną każdorazowo będzie mogła być realizowana na stacji Warszawa Zachodnia w znacznie wygodniejszych warunkach. Z punktu widzenia pasażerów korzystających z Warszawy Głównej kluczowe wydają się powiązania z przystankami tramwajowymi - zaznacza przedstawiciel ZDM.