Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa: Odkopano stare torowisko na Kasprzaka. Teraz powstaje tu nowa trasa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
03-06-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Wykonawca budowy nowej trasy tramwajowej na ul. Kasprzaka odkopał stare torowisko tramwajowe. Ostatni tramwaj przejechał tędy w 1990 r., a kilkanaście lat temu tory zasypano tu ziemią i urządzono trawnik. Częściowo w tym śladzie zostanie teraz wybudowana nowa trasa.

Trasę tramwajową wzdłuż Kasprzaka i al. Rewolucji Październikowej (obecnie al. Prymasa Tysiąclecia) oddano do użytku w 1963 r. wraz z przebiciem nowej drogi. Ostatni tramwaj na odcinku przebiegającym na zachód od Skierniewickiej przejechał przed wakacjami w 1990 r.

Oficjalnie kursowanie tramwajów zawieszono – w związku z budową wiaduktów i rozbudową układu drogowego al. Prymasa Tysiąclecia (wówczas Rewolucji Październikowej), która miała pełnić rolę wewnętrznej obwodnicy Warszawy. Prace, rozpoczęte w 1990 r., szybko utknęły i przez lata straszyły słupy przyszłej estakady. Ostatecznie budowę wznowiono w 1997 r., a rozbudowaną trasę oddano w 2000 r. Mniej szczęścia miały tramwaje, które formalnie nadal pozostawały zawieszone. Odcinka torowiska w rejonie al. Prymasa Tysiąclecia nie odbudowano, choć spore części torowiska i sieci trakcyjnej na Kasprzaka pozostały na miejscu. Z czasem odcięto je jednak od czynnego odcinka trasy przebiegającej Skierniewicką i wschodnim odcinkiem Kasprzaka.

W 2007 r. natomiast nieczynne tory przysypano ziemią i zamieniono w trawnik. Pozostawiono jednak sieć trakcyjną, która nad trawnikiem – trzeba przyznać – wyglądała dosyć osobliwe. Ostatecznie sieć, z uwagi na jej zły stan, zdemontowano w 2016 r. Pozostawiono słupy trakcyjne, które teraz sprawdzają się wyłącznie w roli słupów oświetleniowych.

Trasa na Kasprzaka doczeka się odbudowy, choć w nieco innym śladzie. Tramwaje nie będą już skręcać w al. Prymasa Tysiąclecia. Do Wolskiej dojadą bezpośrednio ul. Kasprzaka, obsługując przy tym tzw. Bliską Wolę – dynamicznie rozwijające się osiedla przy Kasprzaka, Jana Kazimierza i Ordona. Na skrzyżowaniu Wolskiej i Kasprzaka tramwaje wykorzystają istniejący wykop drogowy. W sumie nowy odcinek sieci będzie liczyć ok. 2,3 km, a projekt przewiduje też przebudowę ok. 1,2 km przyległych odcinków torowisk w ul. Wolskiej i Kasprzaka.

Tramwaje Warszawskie podpisały umowę z wykonawcą prac, firmą Strabag, w październiku zeszłego roku. Jej wartość to 205,4 mln zł brutto. Roboty w terenie zaczęły się po przerwie zimowej – na przełomie lutego i marca 2022 r. Budowlańcy rozpoczęli prace z dwóch stron – w rejonie Reduty Wolskiej i Karolkowej. Zamknięto do przebudowy trasę na Kasprzaka na wschód od Skierniewickiej. Roboty już są widoczne niemal na całej długości. Oczywiście najbardziej zaawansowane w miejscu przebudowy istniejącego, dotąd czynnego torowiska na Kasprzaka – tam już pojawiły się szyny.

Na pozostałym odcinku Kasprzaka usunięto wierzchnią warstwę gruntu. Odkopano też blisko półkilometrowy odcinek starego torowiska między Płocką a Bema. „Odkryte” tory na pierwszy rzut oka sprawiają dobre wrażenie – złośliwi powiedzieliby, że nawet lepsze niż niektóre czynne torowiska w Polsce – choć przy bliższym przyjrzeniu się widać wyraźnie ślady, jakie upływ czasu odcisnął na nieużywanym od ponad 30 lat i częściowo zasypanym torowisku – uszkodzone podkłady drewniane, wyszczerbione podkłady betonowe, korozja główki szyny oraz powyginane poprzeczki dystansowe (stosowane niegdyś w przeszłości i mające w celu zapobieganiu „rozjeżdżania się” szyn na drewnianych i żelbetowych podkładach). Oczywiście torowisko nie będzie remontowane, tylko usunięte, by zrobić miejsce nowej infrastrukturze, spełniającej współczesne normy i standardy. Trasa w nowej odsłonie powinna być gotowa jesienią przyszłego roku.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Bez tramwajów na Wolskiej. Od 5 sierpnia do końca roku

Przestrzeń

Warszawa: Bez tramwajów na Wolskiej. Od 5 sierpnia do końca roku

Witold Urbanowicz 02 sierpnia 2023

Warszawa: Tramwaj na Kasprzaka. Zmiany w ruchu przy Płockiej

Przestrzeń

Warszawa: Tramwaj na Kasprzaka. Wraca druga jezdnia Wolskiej

Przestrzeń

Warszawa: Tramwaje wracają na Kasprzaka

Przestrzeń

Warszawa: Tramwaje wracają na Kasprzaka

Witold Urbanowicz 05 stycznia 2023

Warszawa: Tramwaj na Kasprzaka na nowych wizualizacjach

Przestrzeń

Zobacz również:

Warszawa: Bez tramwajów na Wolskiej. Od 5 sierpnia do końca roku

Przestrzeń

Warszawa: Bez tramwajów na Wolskiej. Od 5 sierpnia do końca roku

Witold Urbanowicz 02 sierpnia 2023

Warszawa: Tramwaj na Kasprzaka. Zmiany w ruchu przy Płockiej

Przestrzeń

Warszawa: Tramwaj na Kasprzaka. Wraca druga jezdnia Wolskiej

Przestrzeń

Warszawa: Tramwaje wracają na Kasprzaka

Przestrzeń

Warszawa: Tramwaje wracają na Kasprzaka

Witold Urbanowicz 05 stycznia 2023

Warszawa: Tramwaj na Kasprzaka na nowych wizualizacjach

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5