Stołeczny Zarząd Oczyszczania Miasta zleci w tym roku utrzymanie tras rowerowych. Tak jak w przypadku chodników, firmy sprzątające będą wykorzystywały małe, mechaniczne pługi, które przyspieszą odśnieżanie.
Podczas najbliższego sezonu zimowego w Warszawie w pełnej gotowości będzie niemal 400 pługów i posypywarek oraz ekipy porządkowe. Akcje odśnieżania i zabezpieczania przed śliskością będą prowadzone na ulicach, chodnikach oraz drogach rowerowych, co jest nowością. W Warszawie kluczową jednostką jest Zarząd Oczyszczania Miasta (ZOM).
– Sezon zimowy jest dla służb oczyszczania miasta czasem intensywnej pracy. W naszą całodobową gotowość wpisany jest cały szereg działań analitycznych, kontrolnych i decyzyjnych, w wyniku których wyjeżdżają posypywarki i pługi. W przypadku wystąpienia zimowych warunków pogodowych, opadów śniegu czy ryzyka gołoledzi, priorytetem jest bezpieczeństwo mieszkańców i minimalizowanie utrudnień w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej i ruchu drogowym – mówi Tadeusz Jaszczołt, dyrektor Zarządu Oczyszczania Miasta.
Dzisiaj (24 listopada) w Warszawie spadł pierwszy większy śnieg, więc było można zobaczyć jak gotowość do odśnieżania wygląda w praktyce. Przed 8:00 rano było odśnieżone wiele jezdni, ale nie wszędzie tempo prac było równie szybkie.
Warszawa odśnieży drogi rowerowe
W tym roku w Warszawie odśnieżanych będzie „210 km ścieżek w chodnikach i pasów w jezdniach” wynika z informacji udostępnionych przez władze Miasta. Prace będą zlecane przez ZOM. Tak jak w przypadku chodników, firmy sprzątające będą wykorzystywały małe, mechaniczne pługi, które przyspieszą odśnieżanie. Ekipy porządkowe będą też realizować prace w tradycyjny sposób. Dodatkowo ok. 60 km tras dla jednośladów sprzątanych będzie na zlecenie urzędów dzielnic.
O odśnieżanie dróg rowerowych organizacje społeczne apelowały od wielu lat. Takie działania mogą bowiem zachęcić do korzystania z rowerów kolejne osoby oraz przekonać je do tego, że jest to bezpieczne i wygodne rozwiązanie także w zimie. Dotąd często pojawiały się problemy wynikające nie tylko z braku odśnieżania tras rowerowych, ale wręcz zrzucania na nie śniegu z jezdni i chodników.
Na razie nie ma jeszcze mapy pokazującej, które drogi rowerowe zostaną w tym roku odśnieżone, ale na stronach ZOM można zobaczyć
Wykaz tras rowerowych odśnieżanych w Warszawie.
Miasto przypomina przy tym, że „część ścieżek podlega pod administrację Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Odśnieżanie ulic
ZOM odpowiada za odśnieżanie ulic, którymi kursują autobusy miejskie. To w sumie 1600 km dróg, do odśnieżania których gotowych jest ponad 300 pługów. ZOM wyśle maksymalną liczbę pojazdów w przypadku długotrwałych i intensywnych opadów śniegu. Przy mniej ekstremalnych warunkach do akcji wyjeżdżać będzie 170 posypywarek. Jeśli posypywaniem trzeba będzie objąć same mosty, wiadukty i strome ulice, czyli miejsca w których najszybciej pojawia się śliskość – wyjadą 42 posypywarki. Działania zawsze są dostosowane do warunków pogodowych i drogowych.
Urzędy dzielnic zlecają odśnieżanie w sumie 2100 km ulic gminnych, którymi nie kursują autobusy. Drogi ekspresowe na terenie stolicy oraz most Południowy im. Anny Jagiellonki i most gen. Stefana Grota-Roweckiego obsługuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Warszawskie chodniki
Dbanie o chodniki spoczywa zimą na wielu różnych zarządcach. Jeśli chodnik przylega do nieruchomości, sprząta go jej właściciel. ZOM zleca odśnieżanie 3,5 mln mkw. chodników nieprzylegających do nieruchomości, w tym 4400 przystanków autobusowych i tramwajowych. W przypadku opadów śniegu ekipy porządkowe w pierwszej kolejności są kierowane na węzły komunikacyjne, w okolice metra, na schody i kładki.