Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa. OPP na moście Poniatowskiego nie będzie. Będą fotoradary

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
10-02-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Warszawa. OPP na moście Poniatowskiego nie będzie. Będą fotoradary
fot.
Po raz drugi nie udał się przetarg na zakup urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości przeznaczonych na most Poniatowskiego. Stołeczny Zarząd Dróg Miejskich poinformował więc, że zamiast tych urządzeń na przeprawie zostaną zamontowane fotoradary.

ZDM podchodził do przetargu na OPP dwa razy. Również w tym drugim zamówieniu okazało się, ze suma jakiej zażądał producent znacząco przekracza budżet. Warszawa była gotowa wydać na urządzenia ok. 1,9 mln zł, tymczasem jedyna oferta opiewała na ok. 5 mln zł.

Problem w znalezieniu dostawcy polega m.in. na tym, że, jak tłumaczy miejska spółka, tylko jedna firma w Polsce posiada stosowne certyfikaty dla takich urządzeń. Nikt inny się specjalnie o pozyskanie ich nie stara, bo sprzedaż OPP jest mało atrakcyjna. Może je użytkować tylko jeden podmiot w kraju, czyli Generalny Inspektorat Transportu Drogowego, a zamówienia składa raz na kilka lat. Takie urządzenia produkują zagraniczne firmy, ale one również musiałyby najpierw przejść procedurę certyfikacji w Głównym Urzędzie Miar.

W efekcie w ratuszu podjęto decyzję, że na moście zostaną zainstalowane cztery fotoradary. To o tyle gorsze rozwiązanie, że fotoradar można „oszukać” zwalniając przed nim i wciskając gaz do dechy po minięciu go (w przypadku odcinkowego pomiaru prędkości trzeba pilnować licznika na całym odcinku objętym kontrolą). To daje jednak nadzieję na rozstrzygnięcie. Urządzenia są tańsze, a dostawców jest więcej.

Miasto chce kupić urządzenia, choć zgodnie z prawem… nie może z nich korzystać. Kilka lat temu samorządom odebrano możliwość korzystania z podobnych urządzeni i karania kierowców przekraczających prędkość. Fotoradary trafią więc pod zarząd GITD, choć zostaną kupione i zamontowane za pieniądze miejskie. To też nie jest rozwiązanie idealne, bo GITD z obsługą fotoradarów sobie nie radzi, ale rządzący ignorują postulaty, by przywrócić miastom możliwość zarządzania nimi.

Przykład fotoradarów pokazuje zresztą jak bardzo zacofane są przepisy dotyczące kontroli prędkości. Większość dużych miast w Polsce korzysta już dziś z zaawansowanych systemów ITS, głównie do kontroli ruchu i sterowania sygnalizacją świetlną. Pozwalają one przy okazji na skuteczne wskazywanie piratów drogowych. Stąd np. w warszawskim centrum sterowania ruchem doskonale wiedzą i widzą kto w danym momencie przekracza prędkość na stołecznych ulicach, a są punkty w których w ciągu jednego dnia kilkanaście tysięcy kierowców powinno stracić prawo jazdy za przekraczanie prędkości o 50 km/h. Jednak przepisy pozwalają urzędnikom tylko na przyglądanie się.

Pomysł na montaż OPP na moście Poniatowskiego pojawił się po wypadku z 2018 r. w którym rowerzystka spadła z chodnika prosto pod nadjeżdżający samochód. W dyskusji, która się potem rozwinęła, zwracano uwagę, że akurat ta przeprawa jest niebezpieczna. Przy wąskich chodnikach, na których nie mieszczą się wszyscy chętni do przejścia z jednej strony Wisły na drugą, są dnie proste jezdnie, a na nich samochody często mocno przekraczają dozwoloną prędkość.

Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Most na Pragę. Rozstrzygnięto przetarg na projekt pasów przy Karowej

Przestrzeń

Warszawa: Most na Pragę. Rozstrzygnięto przetarg na projekt pasów przy Karowej

inf. pras. ZDM Warszawa 11 września 2023

Warszawa: Udane testy progów sinusoidalnych na ul. Wólczyńskiej

Przestrzeń

Warszawa. Rusza przebudowa ul. Ordona

Przestrzeń

Warszawa. Rusza przebudowa ul. Ordona

inf. pras. UM Warszawa 30 lipca 2023

Warszawa: Czy można naprawiać rower na rowerze?

Mobilność

Warszawa: Czy można naprawiać rower na rowerze?

Redakcja/inf. pras. 26 lipca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Most na Pragę. Rozstrzygnięto przetarg na projekt pasów przy Karowej

Przestrzeń

Warszawa: Most na Pragę. Rozstrzygnięto przetarg na projekt pasów przy Karowej

inf. pras. ZDM Warszawa 11 września 2023

Warszawa: Udane testy progów sinusoidalnych na ul. Wólczyńskiej

Przestrzeń

Warszawa. Rusza przebudowa ul. Ordona

Przestrzeń

Warszawa. Rusza przebudowa ul. Ordona

inf. pras. UM Warszawa 30 lipca 2023

Warszawa: Czy można naprawiać rower na rowerze?

Mobilność

Warszawa: Czy można naprawiać rower na rowerze?

Redakcja/inf. pras. 26 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5