Udało się osiągnąć porozumienie konserwatorem zabytków ws. przebudowy ul. Ordona. Zabytkowy bruk zostanie zabezpieczony i przykryty nową nawierzchnią. Jednocześnie ruszył przetarg na przebudowę ul. Jana Kazimierza.
– Uzgodniliśmy kwestię modernizacji ulicy – w dwóch etapach, w perspektywie krótko- i długofalowej. Nie chcemy zapominać o tym, że niektóre elementy są wpisane w historyczną tkankę miasta. Mamy consensus: uda się osiągnąć wspólne cele – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.
Na czym polega porozumienie? – W pierwszym etapie przewidziano zabezpieczenie bruku specjalną, dodatkową nawierzchnią i dodatkowymi wzmocnieniami. Najbardziej zniszczone elementy zostaną przełożone. W drugim etapie przewidziano kompleksową zmianę, z wprowadzeniem tramwaju – wyjaśnia Jakub Lewicki, wojewódzki konserwator zabytków. – Każdy bruk ma wartości historyczne. Bruków się już nie produkuje. To element tożsamości tego miejsca. Ta nawierzchnia nie spełnia jednak współczesnych wymogów technicznych, pojazdy ciężkie niszczą ten bruk – dodaje konserwator.
Sam bruk nie będzie teraz wyeksponowany. Zostanie miejscowo wyrównany, przykryty siatką i zalany asfaltem. – Mieszkańcy skarżą się na hałas i zapylenie. Ten bruk może wyglądać imponująco. Nie ma przeciwwskazań, by bruk tutaj był w momencie, gdy całe zaplecze techniczne przy Gniewkowskiej przestało funkcjonować – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor ZDM. W pasie dzielącym na bruku zostaną urządzone trawniki.
Prace obejmą odcinek ulicy Ordona od Stańczyka do budynku o numerze 5B. Wyremontowane zostaną chodniki, pojawią się pasy rowerowe, pojawią się nowe latarnie. Zniknie też część rzadko używanych zawrotek, dzięki czemu uda się wygospodarować więcej miejsc postojowych. Jednocześnie Ratusz, w porozumieniu z właścicielami zakładów przemysłowych, prowadzi prace przygotowawcze do budowy drogi technicznej, która pozwoli na wyprowadzenie ruchu ciężkiego z ul. Ordona.
Na najbliższej sesji Rady Miasta mają zostać zabezpieczone środki na dokumentację projektową i wykonanie zabezpieczeń i nowej nawierzchni. Przez najbliższe dwa miesiące przewidziano inwentaryzację stanu bruku. – W II połowie roku chcielibyśmy rozpocząć modernizację ulicy i zakończyć wiosną przyszłego roku – dodaje Puchalski. – Następnie będziemy wykonywać dokumentację docelową – z uwzględnieniem linii tramwajowej [jedna z odnóg tramwaju Kasprzaka – Dw. Zachodni; to
odległa perspektywa, na razie projekt nie ma finansowania – red.] – mówi Olszewski.
Przy okazji wspomniano o przebudowie ul. Jana Kazimierza. Na całej długości 1,8 km będą nowa jezdnia, chodniki i zjazdy na posesje. Powstaną zatoki parkingowe, droga rowerowa i azyle. Posadzonych zostanie 250 nowych drzew. Ruszył właśnie przetarg. Budżet wynosi 30 mln zł. Realizacja inwestycji – z uwagi na konieczność etapowania prac – zajmie 20 miesięcy.