Tramwaje Warszawskie przygotowują się do realizacji trasy tramwajowej, która ma połączyć Wolę i Dw. Zachodni z Wilanowem. Jeden z pierwszych odcinków powstanie na Ochocie. Inwestycja będzie wymagała przebudowy skrzyżowania z Grójecką, gdzie przewidziano pełny węzeł tramwajowy. – Tramwaje będą mogły skręcać we wszystkich kierunkach – zapowiada Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Pierwsze przetargi niebawem.
Warszawa przygotowuje się do budowy trasy tramwajowej z Woli i Dw. Zachodniego do Wilanowa. Projekt podzielono na etapy. Jeden z pierwszych, który ma być realizowany, to tzw. odcinek B – od Dw. Zachodniego, przez Bitwy Warszawskiej 1920 r., do Grójeckiej.
Inwestycja wymaga przebudowy skrzyżowanie u zbiegu Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha. Powstanie tzw. pełna gwiazda, czyli komplet rozjazdów – tramwaje będą mogły skręcać we wszystkich możliwych kierunkach (co nie oznacza jeszcze, że takie linie zostaną uruchomione – ważne jest zachowanie przepustowości i odpowiednich możliwości przewozowych w głównych, obciążonych w tym miejscu relacjach).
W jednej relacji przewidziano oddzielny, trzeci tor. – Zakładamy, że dodatkowe tory do skrętu będą w relacji północ – wschód – Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Innymi słowy, tramwaje jadące od centrum – tak jak dotychczas – będą miały swój tor do skrętu w Banacha i nie będą blokowały tramwajów w kierunku Okęcia – W momencie opracowywania dokumentacji projektowej możliwe będą jeszcze pewne korekty tej koncepcji skrzyżowania, ale będą one stosunkowo niewielkie – zaznacza Dutkiewicz.
Tradycyjnie przystanki zaprojektowano na wylotach. – Przenosimy przystanki za skrzyżowanie po to, by skumulować tramwaje jadące w danym kierunku. Tramwaje w kierunku centrum jadące z pętli na Banacha i z Dworca Zachodniego oraz z pętli na al. Krakowskiej zatrzymają się na jednym przystanku – zauważa Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. De facto więc, zgodnie z przyjętymi rozwiązaniami, jedynie jeden istniejący przystanek zmieni lokalizację. Przystanek w kierunku Okęcia „przewędruje” na drugą stronę skrzyżowania, między węzłem a pomnikiem Barykady Wrześniowej. – Pomnik nie koliduje z planowanym przebiegiem torów, będą one biegły w swoim dotychczasowym śladzie – zaznacza Dutkiewicz.
mat. Tramwaje Warszawskie
Docelowo, w związku z budową trasy, zmiany czekają też istniejące torowisko na ul. Banacha. W chwili obecnej na wysokości ul. Metrykantów przechodzi ono z pasa dzielącego jezdnię na południową stronę Banacha, by dotrzeć do pętli po wschodniej stronie Pawińskiego. – Chcemy przełożyć docelowo przełożyć toru na pas rozdzielający, ale podczas kolejnego etapu, czyli budowy części C (odcinek z Ochoty, przez Pole Mokotowskie, do Rakowieckiej – red.). Samo skrzyżowanie zbudujemy wcześniej już w formie docelowej – wskazuje rzecznik spółki.
Postępowania przetargowe
zapowiadane są niebawem. – Pierwszy przetarg z części B jest planowany na kwiecień. Chodzi o część wykonywaną wspólnie z kolejarzami z PLK (
tunel w rejonie dworca – red.), kolejne w następnych miesiącach – mówi Maciej Dutkiewicz.