Tramwaje Warszawskie rozstrzygnęły przetarg na wykonanie usługi naprawy głównej tramwajów typu: 120Na, 120Na Duo, 128N i 134N – czyli Swingów, Swingów dwukierunkowych, Jazzów długich i krótkich. Przewoźnik zaakceptował ofertę Pesy, która była jedynym startującym.
Zamówienie podstawowe obejmuje naprawę główną nadwozia w 130 tramwajach typu 120Na. Przewidziano też aż cztery opcje. Pierwsza obejmuje naprawę główną wózków w maksymalnie 49 tramwajach 120Na i sześciu 120Na Duo. Przedmiotem drugiej opcji jest naprawa główna wózków w maksymalnie 42 tramwajach typu 128N. Trzecia opcja zakłada naprawę główną wózków w maksymalnie 20 tramwajach typu 134N. Przedmiotem ostatniej opcji jest naprawa główna maksymalnie 48 tramwajów typu 120Na i sześciu tramwajów 120Na Duo.
Oferty poznaliśmy w połowie grudnia. Wystartowała jedynie Pesa, która wyceniła całość zlecenia na kwotę 629,8 mln zł brutto, w tym 290,9 mln zł brutto na zlecenie podstawowe. Budżet Tramwajów Warszawskich – obejmujący wyłącznie zamówienie podstawowe – został określony na kwotę 290,9 mln zł. Idealnie więc mieściła się budżecie dla części podstawowej. Tramwaje Warszawskie rozstrzygnęły jednak postępowanie dopiero dziś (24 lutego) i zaakceptowały ofertę Pesy.
Naprawy główne, wymagane przepisami, są wykonywane po przejechaniu przez pojazd określonej liczby kilometrów.– Tramwajów wyprodukowanych przez bydgoską Pesę, które będą wymagać naprawy głównej mamy łącznie 266. Chodzi o naprawy główne wózków i nadwozia. Zamówienie usługi u zewnętrznego wykonawcy wynika również z dużego obłożenia pracą naszego Zakładu Naprawy Tramwajów T3, który prowadzi naprawy główne starszych wagonów. W przyszłości będzie mógł też zajmować się kolejnymi naprawami głównymi tramwajów niskopodłogowych. Zamówienie wynika także z tego, że duże zakupy nowych wagonów, czyli Swingów i Jazzów, zrobiliśmy w ciągu zaledwie 5 lat i te ponad ćwierć tysiąca tramwajów jest zbliżone do siebie rocznikowo. Podobne naprawy główne Swingów, co też wynikało z rocznika produkcji wykonywali tramwajarze z Gdańska – wyjaśniał nam w momencie ogłoszenia przetargu Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy spółki.
Co obejmuje naprawa główna nadwozia Swingów? Specyfikacja wymienia odbieraki prądu (demontaż, czyszczenie, weryfikacja, malowanie), asynchroniczny napęd trakcyjny, drzwi, rampę wjazdową, przejścia międzyczłonowe, system ogrzewania, klimatyzacji i wentylacji, szyby, wycieraczki, lusterka, oświetlenie, sprzęg, zgarniacze, układ smarowania obrzeży kół, system piaskowania, baterie akumulatorów, system ogrzewania, wyposażenie wewnętrzne (fotele, płyty podłogowe, miejsce dla osoby na wózku, listwy, siedzenia, poręcze), wyposażenie kabiny, (drzwi kabiny, fotel, podest, pulpit sterowniczy, nastawnik jazdy, podłokietnik) instalacje elektryczną, pudło i konstrukcję, zabudowę zewnętrzną.
Naprawa główna wózków obejmuje układ hamulcowy, elektromagnetyczny hamulec szynowy, zestaw kołowy, silnik trakcyjny, układ zawieszenia wózka, ramę, układ smarowania obrzeży kół i system smarowania, system piaskowania.
Na realizację zamówienia podstawowego wraz z opcją przeznaczono 80 miesięcy. Przyjęcie pierwszego pojazdu do naprawy głównej nastąpi w ciągu 180 dni. Na naprawę główną jednego tramwaju typu 120Na i 120Na Duo przeznaczono maksymalnie 40 dni, a naprawę główną wózków poszczególnych typów tramwajów – 25-30 dni. Jednakże same tramwaje będą wyłączone z ruchu dłużej – w tym czasie przewidziano także „udostępnienie podmiotowi trzeciemu usuwającemu wady” (w przypadku Swingów dolicza się 28 dni kalendarzowych, a Jazzów – 42 dni kalendarzowe). Chodzi o systemy informatyczne, w tym niesprawną informację pasażerską. Niedawno Tramwaje Warszawskie zleciły to Pesie
w ramach oddzielnego zamówienia. Oświadczenie o chęci skorzystania z prawa opcji Tramwaje Warszawskie mogą złożyć w terminie do 31 grudnia 2027 r.