Tramwaje Warszawskie otworzyły oferty w przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej dla trasy tramwajowej na Gocław. O zamówienie ubiega się pięć podmiotów. Tymczasem nie wiadomo, czy inwestycja zostanie w ogóle zrealizowana. Władze miasta ostatnio wskazały, że w związku ze zmianami podatkowymi, niekorzystnie wpływającymi na sytuację finansową samorządów, konieczne mogą być cięcia w inwestycjach. Wśród nich wymieniono tramwaj na Gocław. Ratusz zaprzecza jednak, żeby w tej chwili miało materializować się zagrożenie dla inwestycji.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie dokumentacji projektowej dla budowy ok. 4-kilometrowej trasy tramwajowej na Gocław wraz z opracowaniem programu funkcjonalno-użytkowego i uzyskaniem decyzji administracyjnych niezbędnych do rozpoczęcia i realizacji robót budowlanych. Trasę podzielono na pięć odcinków: al. Waszyngtona – al. Stanów Zjednoczonych (A), przejście przez Trasę Łazienkowską z jej
przebudową i zagłębieniem (B), al. Stanów Zjednoczonych – ul. gen. T. Bora-Komorowskiego (C), ul. gen. T. Bora-Komorowskiego (D) oraz pętla tramwajowo-autobusowa w rejonie skrzyżowania ul. gen. T. Bora-Komorowskiego i ul. Jugosłowiańskiej (E). Opcja obejmuje natomiast wsparcie techniczne i nadzór autorski.
Dzisiaj (18 października) minął termin składania ofert. Wystartowało pięć firm. Najtaniej dokumentację jest w stanie wykonać konsorcjum firm MPRB z Krakowa, MP-Mosty z Krakowa i Arcadis z Warszawy, które zaproponowało 5,830 mln zł brutto. Niewiele drożej zamówienie chce wykonać krakowski Progreg, który zaproponował 5,855 mln zł brutto. Pozostałe oferty już przekraczają budżet, określony na kwotę 6,262 mln zł brutto. Egis Poland z Warszawy proponuje 7,376 mln zł brutto, Mosty Katowice – 7,995 mln zł brutto, a TPF z Warszawy – 10,453 mln zł brutto.
O wyborze zdecydują cena (80%) oraz doświadczenie projektanta (20%). Projekty budowlane mają być gotowe w ciągu dziewięciu miesięcy. Na pełną realizację zamówienia – z nadzorem autorskim – przewidziano 1709 dni, czyli ponad 4,5 roku.
Nad inwestycją zbierają się jednak czarne chmury. Ostatnio władze Warszawy wyliczyły, że zmiany w podatkach oznaczają mniejsze wpływy dla stołecznego samorządu o 800 mln zł rocznie. – Jest ryzyko, że trzeba będzie ograniczać wydatki, ale także opóźnić, a może i zrezygnować z największych inwestycji w moim mieście: obwodnicy śródmiejskiej, budowy siedziby Synfonii Varsovii i teatru TR, tramwaju na Gocław – mówił w wywiadzie dla Gazety Wyborczej Rafał Trzaskowski, prezydent miasta. Przedstawiciele miasta podkreślają teraz jednak, że na razie nie ma żadnych decyzji w tej sprawie.
– Dziś otworzyliśmy oferty w pierwszym przetargu związanym z budową trasy tramwajowej na Gocław. Trudno więc mówić, żeby inwestycja schodziła na dalszy plan – podkreśla Kamil Dąbrowa, rzecznik Urzędu Miasta. – Natomiast za wcześnie jest, by wskazywać, jak będzie wyglądać budżet na 2020 r. i na kolejne lata. Prezydent w wywiadzie – jeśli by się dokładnie wczytać – mówił o pewnych zagrożeniach. Nie oznacza to, że dziś rezygnujemy z budowy – podkreśla Dąbrowa.
Inwestycja jest
częściowo dofinansowana ze środków unijnych. Tramwaje Warszawskie otrzymały środki w wysokości ok. 62 mln zł przy wartości projektu 396 mln zł. Obejmuje on także zakup 18 tramwajów w ramach
już podpisanej umowy z firmą Hyundai Rotem.