W Warszawie otwarto oferty na zaprojektowanie i budowę w ciągu najbliższych trzech lat dość skomplikowanego odcinka sieci wzdłuż ulicy Gagarina. Jest problem, bo o ile urzędnicy założyli, że da się go zbudować za niecałe 140 mln zł, to oferty wahają się od 190 do 300 mln zł.
Oferty na odcinek na Gagarina, który ma być fragmentem trasy tramwajowej do Wilanowa, miał według urzędników kosztować 137 878 424,40 zł brutto. Chce go zbudować pięć firm i konsorcjów. Najtańszą ofertę, opiewającą na 189 420 000 zł brutto złożyła firma IDS–BUD. Nieco drożej tramwaj chce budować polsko–hiszpańskie konsorcjum Inżynierii Rzeszów i Balzoli, które zażądało 190 060 830 mln zł. Kolejne oferty przekraczają 200 mln zł. Konsorcjum Strabag i Meliorex zaproponowało sumę 204 363 341,13 zł brutto. Kolejne hiszpańskie konsorcjum Aldesa i Coalvi złożyło ofertę na 214 994 000,10 zł brutto. Najdroższy wśród ofert jest Budimex, który swoje prace wycenił aż na 298 272 540 zł brutto.
Teraz Tramwaje Warszawskie oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji będą musiały rozważyć, co z tym zrobić. Oferty znacznie przewyższają założony budżet, nie wiadomo jednak, czy powtórzenie przetargu spowoduje, czy będą niższe.
W projekt zaangażowana jest miejska firma wodociągowa, bo nie dotyczy on tylko położenia torów. Pierwsza część projektu to budowa dwutorowej, nieco ponad kilometrowej trasy tramwajowej na ul. Gagarina, miedzy ul. Sułkowicką a Czerniakowską. Wybudowane zostaną przystanki, a przy skrzyżowaniu z ul. Czerniakowską powstanie „terminal” umożliwiający zawracanie tramwajów dwukierunkowych. Będzie to trawiaste torowisko, więc inwestycja zostanie wyposażona w instalację do nawadniana. Przebudowany zostanie układ drogowy.
Niemniej ważne prace będą toczyć się pod ulicą. MPWiK zbuduje tam kolektor ściekowy o średnicy 2,8 m, który umożliwi odciążenie istniejącego kanału Mokotowskiego. Zwiększy to bezpieczeństwo systemu kanalizacji w czasie m.in. intensywnych opadów atmosferycznych. Nowy kanał powstanie w ramach unijnego projektu „Zaopatrzenie w wodę i oczyszczanie ścieków w Warszawie – Faza VI”.
Projekt i prace budowlane zaplanowano na 34 miesiące, fragment linii miałby więc powstać w niecałe trzy lata. Cała inwestycja to ok. 20-kilometrowa trasa z Wilanowa do Dworca Zachodniego, bardzo potrzebna w zakorkowanej stolicy. Dzięki niej z Wilanowa do metra przy Polu Mokotowskim jechałoby się ok. 18 minut, a do Dworca Zachodniego ok. pół godziny.