Dzisiaj (13 lutego) odbyły się pierwsze przejazdy testowe tramwajów na nowym odcinku torowiska wzdłuż Światowida na Nowodwory. – Nowe torowisko, wraz z rozjazdami głęboko rowkowymi, sprawdzają się bardzo dobrze – mówi Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Otwarcie trasy planowane jest pod koniec lutego.
Kilka dni temu formalnie zakończyła się budowa 1,5-kilometrowego przedłużenia trasy tramwajowej na Tarchominie – wzdłuż ulicy Światowida na Nowodwory. Inwestycja,
realizowana przez konsorcjum firm ZUE i Strabag, jest w trakcie odbiorów przez spółkę Tramwaje Warszawskie.
Dzisiaj (13 lutego) na nowe torowisko wjechały pierwsze tramwaje. – To był przejazd testowy – zarówno z wykorzystaniem taboru współczesnego, jak i zabytkowego – mówi Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Nowy odcinek torowiska odwiedziły tramwaje 120NaDuo, 105Ni oraz K.
Przypomnijmy – na trasie zastosowano innowacyjne w skali Warszawy
rozjazdy z krzyżownicą głębokorowkową, dzięki którym tramwaje będą mogły przejeżdżać szybciej, emitując przy tym mniej hałasu. – Torowisko sprawdza się bardzo dobrze – podkreśla Powałka.
Włączenie trasy do regularnego ruchu
planowane jest na 27 lutego. Jednak Tramwaje Warszawskie zapowiadają niespodziankę już na 26 lutego. Być może, jak przy otwarciu trasy tramwajowej na Powstańców Śląskich, zorganizowane zostaną przejazdy promocyjne z wykorzystaniem taboru zabytkowego.
Na nowej trasie znajdują się dwa nowe zespoły przystankowe – na skrzyżowaniach z Ordonówny i Stefanika. Z uwagi na brak pętli trasę może obsługiwać wyłącznie tabor dwukierunkowy. Zgodnie z zapowiedziami ZTM, na Nowodwory zostanie wydłużona linia nr 2, dojeżdżająca do stacji metra Młociny. Tramwaje mają pojawiać się co 4 minuty w godzinach szczytu, co 6 minut poza szczytem i co 7,5 minuty w dni świąteczne. Czas przejazdu całej trasy do Młocin wyniesie 14 minut. Dodatkowo w godzinach szczytu zostaną uruchomione kursy skrócone tej linii do pętli Tarchomin Kościelny z częstotliwością co 8 minut. Dzięki temu na wspólnym odcinku między przystankami Tarchomin Kościelny i Metro Młociny tramwaje będą kursować co 2-4 minuty.
Zrealizowana trasa na Nowodwory to trzeci etap rozbudowy tramwaju na Tarchominie i zarazem pierwsza inwestycja tramwajowa w stolicy, współfinansowana z nowego budżetu unijnego na lata 2014-2020. Umowę o dofinansowanie
podpisano w grudniu – obejmuje ona także
torowisko na Kasprzaka oraz zakup 10 tramwajów, który włączono do
wielkiego przetargu na 213 pojazdów. W kolejnym etapie tramwaje mają
pojechać dalej wzdłuż Światowida do pętli Winnica, planowanej w rejonie Modlińskiej. Całość miałaby zostać zakończona do 2018 r.