Pierwsze dwa tramwaje Hyundaia dla Warszawy są gotowe i odbyły już testy w fabryce w Korei. Latem zobaczymy je na próbach na ulicach Warszawy, a do ruchu zostaną włączone jesienią.
Dwa pierwsze nowe tramwaje dla Warszawy już są gotowe, skończyła się ich budowa. Wagony przeszły pozytywnie testy w Republice Korei. Producent przeprowadził kilkadziesiąt badań fabrycznych i tych wymaganych na potrzeby homologacji. Sprawdził m.in. urządzenia elektryczne, hamulce i systemy związane z bezpieczeństwem. Tramwaj został podniesiony, przetestowano jak zachowuje się na ciasnych zakrętach. Sprawdzono też jego szczelność, działanie klimatyzacji, oświetlenia, a nawet wyregulowano głośność dzwonka.
Tramwaje zostaną przetransportowane drogą morską, a z początkiem wakacji, gdy już trafią do Warszawy, zaczną się dalsze testy homologacyjne. Jesienią powinny podróżować nimi warszawianki i warszawiacy. Kolejne 121 tramwajów będzie ostatecznie odbierane od początku 2022 r. aż do końca kwietnia 2023 r.
Tramwaje Warszawskie
podpisały umowę z firmą Hyundai Rotem w czerwcu 2019 r. Jej wartość to 1,825 mld zł netto. Opiewa ona na 123 tramwajów z opcją na kolejne 90. W ramach zamówienia podstawowego wykonawca dostarczy 85 tramwajów dwukierunkowych i 18 tramwajów jednokierunkowych o długości ok. 33 m, a także 20 krótszych, jednokierunkowych pojazdów o długości do 24 m. Opcja zakłada dostawy 45 tramwajów dwukierunkowych i 45 tramwajów jednokierunkowych o długości 33 m. najdłuższe tramwaje będą o 2,5 m dłuższe od obecnie eksploatowanych Swingów. Pomieszczą one do 250 osób.
Pojazdy, projektowane specjalnie dla Warszawy, będą miały niską podłogę na całej długości. Przedni i ostatni wózek tramwaju są skrętne, co powinno wpłynąć na ograniczenie zużycia szyn i mniejszą emisję hałasu na łukach. Dodatkowo, koła zostaną wyposażone w absorbery hałasu. Wyposażenie pojazdów obejmuje oczywiście klimatyzację, monitoring, elektroniczną informację pasażerską. Aż 60% komponentów pochodzi z UE. Udział mają też polskie firmy. Układ napędowy i system zasilania dostarcza warszawski Medcom. Firma ATM dostarczy rejestratory parametrów jazdy, a firma Damiro zapewni fotele motorniczych.
Po stołecznych torach jeździ dziś niemal 530 tramwajów i składów tramwajowych. 311 wagonów, czyli aż 59 procent floty tramwajowej to wagony niskopodłogowe. Dołączą do nich kolejne 123 wagony zbudowane przez Hyundai Rotem.
fot. TW