W nocy z 29 na 30 kwietnia na ul. Goworka, Spacerową i Gagarina wjechał pierwszy tramwaj. To pomiarowy pojazd zbudowany na bazie wozu 13N. Tramwaj dotarł do krańca przy Czerniakowskiej. Ostatni raz tramwaje przemierzały tędy w 1973 r.
Wielkimi krokami zbliża się otwarcie pierwszej części budowanej trasy tramwajowej do Wilanowa. Chodzi o odnogę na Gagarina do ul. Czerniakowskiej. Samo torowisko na tej ulicy, budowane przez Balzolę, jest gotowe od kilku miesięcy. Inaczej sprawa wygląda z wcześniejszym odcinkiem – w u. Goworka i Spacerową – budowanym przez Budimex w ramach głównej trasy do Wilanowa. Tu w ostatnich dniach trwały bardzo intensywne prace związane z przygotowaniem torowiska do jazd próbnych.
Pierwszy tramwaj zjechał Spacerową na dół w nocy z 29 na 30 kwietnia. Jest tu duże, jak na Warszawę, nachylenie, sięgające 3,98%, co niejednokrotnie w stolic budziło sporo emocji. Daleko oczywiście do polskich rekordów – w Gdańsku przed pętlą Łostowice-Świętokrzyska nachylenie wynosi 5%. Jeszcze większe nachylenia można spotkać w innych miastach europejskich – 10% w Sheffield i Linzu czy 13% na trasie linii 28 w Lizbonie.
Jako pierwszy, w ramach testów, wjechał tu tramwaj pomiarowy zbudowany na bazie tzw. parówki, czyli niegdyś popularnego tramwaju serii 13N. Tym samym historia zatoczyła koło – to był dominujący typ taboru w czasach, gdy likwidowano poprzednią trasę do Wilanowa. – Testy zaczęliśmy w zasadzie jeszcze w ciągu dnia. Rano wjechał tu wóz sieciowy do sprawdzenia sieci. Jeżeli chodzi o tramwaj, chcieliśmy sprawdzić, jak sprawdza się infrastruktura w czasie jazdy – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Oddzielnie sprawdzany był każdy tor. Jednokierunkowa parówka musiała „cofać”, gdyż na Czerniakowskiej nie przewidziano pętli – powstał jedynie kraniec dla taboru dwukierunkowego. – Sprawdzaliśmy współpracę pantografu z siecią, system zasilania i same tory. Oczywiście były pewne uwagi, ale ogólnie wszystko przebiegło bez zakłóceń – mówi Dutkiewicz.
Co dalej? – W najbliższych dniach przewidujemy testy z docelowym taborem. Teraz czekają nas odbiory i zgłoszenie do nadzoru budowlanego. Z otwarciem odnogi do Gagarina celujemy w 13 maja – to najbardziej pozytywny scenariusz – mówi Maciej Dutkiewicz.
Zgodnie z założeniami
na Gagarina pojedzie linia 11, która zostanie przekierowana z pętli Pl. Narutowicza. Tym samym tramwaj połączy Mokotów z Dw. Centralnym i Wolą. Do Wilanowa tramwaje mają natomiast dotrzeć przed nowym rokiem szkolnym. Propozycje układu linii tramwajowych i autobusowych ZTM
przedstawi w II połowie maja.
Tramwaje do Wilanowa dotrą inną trasą niż w 1973 r. Teraz tory poprowadzone są Belwederską, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej, a nie Czerniakowską.