ZTM w Warszawie ogłosił kolejne postępowanie na wykonanie koncepcji wielobranżowej dla Dworca Południowego, czyli w okolicach stacji metra Wilanowska. Odpowie ona na pytanie, jak powinien zmienić się ten zaniedbany w tej chwili węzeł przesiadkowy.
ZTM przymierza się do zagospodarowania obszaru tzw. Dworca Południowego – realizacji węzła z prawdziwego zdarzenia i uczynieniu z niej nowego centrum dzielnicy. Miałby się także znaleźć tutaj
biurowiec ZTM-u. Organizator komunikacji zorganizował m.in.
konkurs dla studentów na koncepcje węzła. Na pytanie, jak powinien wyglądać węzeł, odpowie zlecana koncepcja.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie wielowariantowej koncepcji węzła przesiadkowego Dworzec Południowy wraz z analizami funkcjonalną, ekonomiczną i prawną przedsięwzięcia. Zadaniem projektantów będzie wykonanie inwentaryzacji stanu istniejącego, koncepcji modernizacji i rozbudowy węzła, przeprowadzenie konsultacji społecznych. W sumie mają powstać cztery warianty węzła – łączące dwa warianty przebiegu tras tramwajowych i dwa warianty lokalizacji. Opracowanie ma umożliwić zamawiającemu podjęcie decyzji o kierunku rozwoju węzła przesiadkowego zlokalizowanego wokół stacji metra i pętli autobusowej Metro Wilanowska.
Więcej o wymaganiach ZTM-u pisaliśmy przy
poprzednim przetargu. ZTM wymaga zaprojektowania koncepcji pętli autobusowej co najmniej ze zbiorczymi peronami dla wsiadających i wysiadających oraz wydzieloną strefą dla postojów technicznych pojazdów. Zamawiający dopuszcza umiejscowienie peronów i części technicznej pętli na różnych poziomach, zarówno podziemnych, jak i nadziemnych. Elementem węzła będzie też nowa
linia tramwajowa Wilanów – Służewiec. Dlatego też projektanci mają zaplanować przystanki w obu kierunkach oraz pętlę tramwajową. Analizie podlegać ma kwestia skomunikowania stacji Wilanowska i jej
przebudowywanych wejść z resztą węzła. Jest założona możliwość realizacji przejścia podziemnego oraz możliwości zadaszenia częściowo przejścia naziemnego.
Kolejnym elementem są przystanki komunikacji dalekobieżnej. Ich pojemność powinna być o 100% wyższa względem stanu obecnego. Kolejny element to parking podziemny, łączący funkcję obsługi budynków kompleksu węzła przesiadkowego oraz parkingu komercyjnego. Na części terenu przewidziano funkcje biurowe
Termin składania ofert mija 16 lutego. O wyborze zadecydują cena (55%), metodyka wykonywania przedmiotu zamówienia (25%) oraz doświadczenie i kwalifikacje zawodowe osób wyznaczonych do realizacji zamówienia (20%). Koncepcja ma zostać wykonana w ciągu ośmiu miesięcy od podpisania umowy.
Poprzednie postępowanie, ogłoszone w październiku 2016 r., zostało unieważnione. Wpłynęły trzy oferty, z czego dwie przekraczały budżet zamawiającego, wynoszący 700 tys. zł brutto. Komisja odrzuciła oferty złożone przez Schuessler-Plan Inżynierzy oraz WYG International. Jedyna ważna oferta, przedłożona przez konsorcjum Multiconsult Polska i Safege na kwotę 956 tys. zł brutto okazała się za droga.
Zgodnie ze wcześniejszymi zapowiedziami zapowiedziami w tym roku dokonany zostanie wybór metody inwestowania. ZTM ma nadzieję, że w 2017 r. uda się pozyskać partnera lub finansowanie inwestycji i ogłosić konkurs czy przetarg na projekt węzła. W optymistycznym wariancie w 2018 r. trwałby proces projektowania, a w latach 2019-2020 realizacja budowa pierwszego etapu, czyli węzła przesiadkowego.