Z dużym opóźnieniem w kwietniu ruszyć ma budowa nowego przystanku kolejowego Warszawa Powązki na linii obwodowej. Prace będą wiązać się z ograniczeniami w ruchu, a podróżni z nowych peronów będą mogli skorzystać w IV kwartale 2019 r. Przystanek przy Powązkowskiej będzie kontynuował ciekawe rozwiązania projektowe i architektoniczne, znane z wcześniejszych przystanków linii obwodowej.
W kwietniu 2019 r., zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami PKP PLK,
miała kończyć się przebudowa linii obwodowych w Warszawie, których elementem jest m.in. nowy przystanek Warszawa Powązki przy ul. Powązkowskiej. Inwestycja nabrała opóźnienia i prace przy nowym przystanku dopiero mają ruszyć w tym miesiącu. – Zmiana terminu wynikała bezpośrednio z rozszerzenia projektu o budowę bardziej funkcjonalnej kładki łączącej przystanek nie z jedną stroną miasta, a z dwoma – o co zabiegały samorządy Woli i Żoliborza. Ponadto, nowy projekt musiał zostać opracowany i skonsultowany między innymi z konserwatorem zabytków, dla wykorzystania starej konstrukcji wiaduktu znad ulicy Obozowej do budowy kładki na Warszawa Powązki – informuje Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.
Podróżni muszą liczyć się z utrudnieniami w ruchu pociągów w czasie budowy nowych peronów. – Prace przy budowie nowego przystanku będą fazowane. Stąd, po otrzymaniu pozwolenia na budowę, będzie znany dokładny harmonogram zmian w komunikacji. Projekt przewiduje czasowe wyłączanie jednego toru ze względu na najcięższe prace budowlane. Planowane jest zakończenie prac w IV kwartale tego roku – mówi Jakubowski.
Na przystanku przewidziano dwa perony. – Będą w pełni wyposażone i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Kładka będzie wyposażona w windy i pochylnie – mówi Karol Jakubowski. Na przystanku Warszawa Powązki będą kontynuowane ciekawe rozwiązania architektoniczne i projektowe firmy mmcite+, znane z wcześniejszych przystanków linii obwodowej. – Na linii tej zastosowaliśmy po raz pierwszy inny typ konstrukcji zadaszeń. Doświadczenia wykorzystamy na przystanku Powązki – mówi Petr Vavrouška, dyrektor w firmie mmcite+.
Projekt dla Powązek został udoskonalony. – Najważniejsze zmiany dotyczą umiejscowienia opraw. PKP PLK chcą, by znajdowały się one na krawędzi wiaty, a nie z boku – jak na Młynowie. Chodzi o lepszy rozsył światła – tak, by podróżni stojący na peronie nie zasłaniali strumienia światła – wskazuje Vavrouška.
Udostępnione przez firmę wizualizacje pokazują jednolity kolor sufitu, ale ma to się zmienić. – Kolorystyka na kolei w Polsce jest ograniczona do kolorów czarnego, szarego i białego. Możemy jedynie operować kombinacją tych barw. Chcemy przełamać monotonię i powtórzyć „klawiaturę” z wcześniejszych przystanków, by miało to ciekawy efekt estetyczny i kolorystyczny – mówi Petr Vavrouška.
Niestety, Warszawa Powązki będzie ostatnim przystankiem na linii obwodowej, na którym pojawią się całościowe zadaszenia peronu według projektu firmy mmcite+. Na przystanku
Warszawa Zoo stanęły zwykłe, krótkie wiaty. Skromnie będzie również na
przystanku Targówek, który powstaje z opóźnieniem – tutaj na każdym peronie przewidziano po trzy wiaty.