Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie ogłosił przetarg na wykonanie koncepcji architektoniczno-budowlanej węzła Winnica z pętlą autobusowo-tramwajową oraz zlokalizowanym nad nią parkingiem przesiadkowym. Węzeł zwieńczy budowaną w kilku etapach trasę tramwajową z Młocin.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie koncepcji architektoniczno-budowlanej pętli autobusowo-tramwajowej Winnica wraz z parkingiem przesiadkowym P+R, kartą informacyjną przedsięwzięcia oraz studium wykonalności. Mają być wykonane mikrostymulacje ruchu kołowego, tramwajowego i pieszego.
Na pętli tramwajowej mają być zaprojektowane wspólne dla wszystkich linii przystanki dla wysiadających oraz wspólne dla wszystkich linii przystanki dla wsiadających. Pętla tramwajowa powinna posiadać co najmniej cztery oddzielne tory tramwajowe funkcjonujące jako techniczno-postojowe oraz dodatkowy tor umożliwiający odstawienie np. uszkodzonego tramwaju. Ponadto układ torowy powinien umożliwiać przejazd tramwaju dookoła pętli co najmniej dwoma torami, a także powinien umożliwiać swobodną zmianę danego toru szynowego na inny równoległy. Pętla autobusowa ma być zaprojektowana w formie placu postojowego bez obsługi pasażerskiej. Wykonawca ma dążyć do zapewnienia 15 miejsc postojowych dla autobusów, w tym 10 miejsc dla autobusów 12-metrowych oraz pięć miejsc dla autobusów 18- metrowych. Zaprojektowanych ma zostać osiem miejsc do ładowania autobusów za pomocą pantografu z możliwością zabudowy ładowarek także przy kolejnych miejscach.
W obrębie węzła ma zostać przewidziane miejsce na poczekalnię dla pasażerów oraz punkt socjalny (ekspedycja) dla kierowców, motorniczych i obsługi węzła. Przewidziano też punkt obsługi pasażerów oraz kiosk. Preferowanym rozwiązaniem dla przesiadki w relacji autobus-tramwaj oraz tramwaj-autobus jest układ „drzwi w drzwi”. Wszystkie ciągi między przystankami i przystanki maja być w pełni zadaszone. Ponadto przewidziano miejsca do krótkiego postoju Kiss&Ride, stojaki rowerowe, Parking powinien pomieścić od 300 do 1000 samochodów – zgodnie z analizą popytu.
Założono etapową realizację inwestycji. W I etapie przewidziano budowę pętli autobusowo-tramwajowej wraz z pełnym układem drogowo-torowym, infrastrukturą towarzyszącą oraz wszystkimi elementami obsługi pasażerskiej. Drugi etap to parking nadbudowany nad pętlą.
Dopóki nie powstanie węzeł, tramwaje będą zawracać na wysokości ul. Dionizosa. W ramach
budowanego właśnie przedłużenia trasy tramwajowej z Nowodworów powstaną rozjazdy dla tramwajów dwukierunkowych oraz jednotorowa (tymczasowa) pętla.
Termin składania ofert mija 19 lutego. Jedynym kryterium wyboru jest cena. Koncepcja architektoniczno-budowlana ma być gotowa w ciągu 150 dni od podpisania umowy, a karta informacyjna oraz studium wykonalności – w ciągu 240 dni.