Władze dzielnicy Praga Północ zaprezentowały nową wizję Parku Praskiego. Miałaby w nim powstać stacja kolei gondolowej, łączącej oba brzegi Wisły. Miałaby ona obsługiwać trasy pomiędzy ZOO i Parkiem oraz fontannami i Centrum Nauki Kopernik po drugiej stronie rzeki.
Dariusz Kacprzak, zastępca burmistrza dzielnicy Praga Północ przedstawił koncepcje planowanych zmian, które są efektem półrocznych prac nad studium wykonalności dla Parku Praskiego i Parku Weteranów. W ramach przedstawionej koncepcji miałby powstać Dom Kultury Praga z salą widowiskową dla 250 osób, pawilony na Placu Weteranów oraz zrewitalizowana muszla koncertowa w Parku Praskim. Remont miałby także objąć istniejące już obiekty.
Najbardziej spektakularną częścią nowego planu jest wizja połączenia obu brzegów Wisły koleją gondolową. Miałaby ona obsługiwać trasy pomiędzy parkingiem ZOO, Parkiem Fontann, wejściem głównym do ZOO/ Parkiem Praskim oraz Centrum Nauki Kopernik.
Piotr Straszak, architekt z inicjatywy projektowej i członek Mazowieckiej Izby Architektów, który przedstawiał koncepcje zmian, mówił o tym, że taki wybór tras nie tylko zapewniłby połączenie pomiędzy istotnymi punktami w mieście, ale także dawał jedyną w swoim rodzaju możliwość spojrzenia na panoramę miasta.
Architekt zwracał także uwagę na to, że budowa trasy może być prowadzona etapami, ale jako pierwsze powinno powstać połączenie ze Starym Miastem.
W konferencji prasowej, podczas której prezentowano kolej gondolową, wziął udział także przedstawiciel firmy Bartholet – producenta systemów transportowych tego rodzaju. Prezentował on możliwości kolei gondolowych w komunikacji miejskiej i zwracał uwagę na to, że są one nie tylko atrakcją turystyczną, ale i wygodnym środkiem transportu, którego budowa nie wymaga poważnych ingerencji w tkankę miejską. Szczegółowo rozwiązania te były także omawiane podczas ostatniego Kongresu Transportu Publicznego, o czym pisaliśmy w tekście pt.
Bartholet: Kolej linowa sprawdza się też w miastach.
Przedstawiciel władz dzielnicy podkreślał, że zaprezentowany projekt jest zgodny z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, nie doprowadzi do wycinki drzew. Kolej gondolowa ma ułatwić przemieszczanie się pomiędzy ważnymi punktami na turystycznej mapie Warszawy i zwiększyć atrakcyjność rejonów wokół ZOO, po praskiej stronie miasta.
Cała inwestycja miałaby pochłonąć 140 mln złotych, ale na razie jest to tylko wstępna koncepcja, która nie ma zagwarantowanego finansowania.
Warto jednak pamiętać o tym, że gdy w maju tego roku pomysł pojawił się jako pierwszy na łamach „Gazety Wyborczej” Michał Krasucki, stołeczny konserwator zabytków, ostrzegał, że budowa kolejki może być zbyt daleko idącą ingerencją w panoramę Starego Miasta, co może skutkować skreśleniem jej z Listy Światowego Dziedzictwa UNESCO.