Wykonawca budowy ostatniego odcinka II linii metra złożył już wszystkie wnioski o wydanie pozwolenia na budowę. Równolegle do procesu administracyjnego, zmierzającego do wydania pozwoleń na budowę, toczą się prace projektowe. Powstają projekty wykonawcze dla wszystkich obiektów odcinka, na ich podstawie zostaną przygotowane wizualizacje wnętrz stacji pasażerskich. Dziś miasto prezentuje pierwsze wizualizacje, prezentujące lokalizacje stacji pasażerskich i STP Karolin. Wizualizacje stacji Lazurowa przedstawiają dwie wersje – z węzłem przesiadkowym i bez. Na realizację samych węzłów na razie jednak środków w budżecie nie ma.
Kontrakt obejmuje budowę trzech stacji metra, niemal czterech kilometrów podwójnego tunelu i Stacji Techniczno-Postojowej. Wartość projektu to 1 622 951 790 zł. Niedawno
zostały złożone wszystkie wnioski o pozwolenie na budowę.
Stacja C3 Lazurowa powstać ma po południowej stronie ul. Górczewskiej, w rejonie ul. Lazurowej. Stację C2 Chrzanów przewidziano w rejonie skrzyżowania ul. Szeligowskiej z planowanym przedłużeniem ul. Człuchowskiej, a stację C1 Karolin – w rejonie ul. Sochaczewskiej i Połczyńskiej.
Za ul. Połczyńską, w sąsiedztwie Instytutu Energetyki, zagospodarowany będzie z kolei teren o powierzchni 26 hektarów. Powstanie tam Stacja Techniczno-Postojowa Karolin z halami postojowymi i serwisowymi, magazynami i zapleczem technicznym II linii metra.
Na zachodnim krańcu II linii metra zaplanowaliśmy dwa węzły komunikacyjne, ułatwiające przesiadki do Warszawskiego Transportu Publicznego. Będą też miejsca parkingowe dla pasażerów dojeżdżających z podwarszawskich miejscowości.
Dwa węzły przesiadkowe zostały zaplanowane przy stacjach metra Lazurowa oraz Karolin. W przyszłości będą to dogodne miejsca do przesiadki do komunikacji miejskiej dla pasażerów z terenu aglomeracji, dlatego koncepcje przewidują tam połączenie wielu środków transportu. Tam, gdzie będzie stacja Lazurowa, jest dziś pętla tramwajowa (nieczynna z powodu budowy metra na ul. Górczewskiej) i autobusowa, dlatego węzeł komunikacyjny połączy metro, tramwaje, autobusy podmiejskie i miejskie.
W ramach węzła w miejscu istniejącej pętli Os. Górczewska powstać miałyby pętle techniczne dla autobusów i tramwajów. Powstanie parking P+R, zlokalizowany przy skrzyżowaniu ul. Lazurowej i Górczewskiej. Obiekt ma mieć trzy poziomy i mieścić około 860 miejsc postojowych dla samochodów osobowych (w tym: miejsca dla pojazdów osób o ograniczonej mobilności, miejsca ładowania samochodów elektrycznych oraz miejsca typu „2+” i około 350 miejsc dla rowerów w obrębie całego węzła. Koncepcja umożliwia, w razie potrzeby, dobudowanie kolejnych pięter powiększających parking o ok. 980 dodatkowych miejsc parkingowych (potencjalnie w sumie ok. 1840 miejsc parkingowych).
Przy stacji Karolin, końcowej dla zachodniego odcinka II linii metra, połączą się metro, autobusy dalekobieżne, autobusy podmiejskie i miejskie. Koncepcja przewiduje tam również pętle techniczne dla autobusów i naziemny, czteropoziomowy parking P+R na około 950 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, zlokalizowany przy ul. Połczyńskiej. Na parkingu będą miejsca dla pojazdów osób o ograniczonej mobilności, miejsca ładowania samochodów elektrycznych oraz miejsca typu „2+” i około 270 miejsc dla rowerów. W razie potrzeby będzie można dobudować kolejne piętra, powiększając pojemność parkingu o około 580 dodatkowych miejsc (do nawet 1530 miejsc parkingowych).
Koncepcje architektoniczno-budowlane dla obu węzłów są gotowe. Na razie jednak nie ma zabezpieczonych środków na realizację pełnoprawnych, wygodnych węzłów. Do czasu pozyskania niezbędnych funduszy przesiadki do metra będą możliwe z przystanków tramwajowych i autobusowych zlokalizowanych w pobliżu wejść do stacji metra.
Stacja Chrzanów, mat. UM Warszawa