Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa: Priorytet dla autobusów na Radzymińskiej działa. Gdzie następne?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
26-05-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Warszawa: Priorytet dla autobusów na Radzymińskiej działa. Gdzie następne?
fot. Leszek Peczyński
Priorytety w sygnalizacji świetlnej dla tramwajów i autobusów to szybsza podróż komunikacji . Takie rozwiązania są w stolicy wprowadzane na buspasach, w tym na najdłuższym w Warszawie, na ul. Radzymińskiej. W planach są kolejne ulice.

Przyszłość komunikacji miejskiej należy do takich systemów. Dzięki nim możliwe jest nie tylko skrócenie czasu przejazdu, ale także poprawa punktualności. Spóźnionemu autobusowi będzie można pomóc dzięki „zielonej fali”, a jadący przed czasem dłużej postoi na czerwonym świetle. W przyszłości system uwzględni nie tylko czas, ale i to, ilu pasażerów podróżuje w konkretnym autobusie.

System priorytetów dla autobusów na ulicy Radzymińskiej działa dwa miesiące. W tym czasie algorytmy były dopracowywane, a rozkłady jazdy – czasy przejazdu między przystankami – zostały pod koniec marca dostosowane do nowych, lepszych warunków kursowania. Praktyka potwierdziła założenia projektu: uprzywilejowanie komunikacji publicznej przekłada się na szybszy przejazd ulicą Radzymińską, co z pewnością odczuli pasażerowie.

Algorytmy dbają nie tylko o płynny przejazd prosto ulicą Radzymińska, ale również ułatwiają skręt na skrzyżowaniach z Gorzykowską, Trocką czy Jórskiego. Odległość pomiędzy przystankami pojazdy pokonują teraz w minutę.

Czas przejazdu autobusów skrócił się nawet o kilkadziesiąt procent. Najbardziej uprzywilejowane relacje, czyli od ulicy Tarnogórskiej do przystanku Bieżuńska w porannym szczycie komunikacyjnym oraz od stacji Metro Trocka do Tarnogórskiej w szczycie popołudniowym, autobusy pokonują odpowiednio o 34,8 proc. (dwie minuty) i 25,1 proc. (półtorej minuty) szybciej. Najwięcej zyskują linie przyspieszone, gdy ruch na ulicy Radzymińskiej jest mniejszy. Możliwe jest wtedy przejechanie odcinka, na którym działa system, nawet o połowę szybciej.

– Pierwszy raz w Warszawie wprowadzamy priorytet centralny dla autobusów komunikacji miejskiej. Rozwiązanie wcześniej z powodzeniem wdrożyliśmy m.in. w Białymstoku na terenie całego miasta. Monitoring położenia pojazdu odbywa się co kilka sekund, co ma istotne znaczenie dla skrócenia czasu. Warszawa stawia na nowoczesne rozwiązania usprawniające transport publiczny i cieszymy się, że możemy pomagać w ich realizacji – mówi Dariusz Obcowski, dyrektor pionu ITS w Siemens Mobility.

Jak to działa


Do sterowania priorytetem wykorzystywane są systemy, w które autobusy już są wyposażone – wysyłają one różne dane, np. swoją pozycję, prędkość, numer linii, liczbę pasażerów. Przygotowana w ZTM aplikacja zbiera dostępne dane z pojazdów, analizuje warunki ruchu na drodze i przekazuje odpowiednie informacje dla systemu sygnalizacji świetlnej, a stąd do sterownika na konkretnym skrzyżowaniu. Wszystko to dzieje się w czasie rzeczywistym.

Priorytet dla autobusów pojawił się testowo już w styczniu tego roku na ulicy Puławskiej, dla skrzyżowań z al. Lotników i ul. Niedźwiedzią oraz na Wale Miedzeszyńskim – przy Przewodowej i Ogórkowej. Pod koniec lutego algorytmy zaczęły regulować ruch również na pięciu skrzyżowaniach ulicy Radzymińskiej – z Gorzykowską, Trocką, gen. T. Rozwadowskiego, Z. Jórskiego i Tarnogórską.

Co dalej?

Im więcej skrzyżowań zostanie objętych systemem zapewniającym uprzywilejowanie komunikacji miejskiej, im więcej system będzie „widział”, tym sprawniej będzie działał. Dlatego już na etapie projektowania nowych buspasów od razu planowane jest objęcie ich priorytetem. Tak będzie np. na ulicy Modlińskiej, gdzie system obejmie dziesięć skrzyżowań, ale też na ulicach odtwarzanych po budowie metra: Górczewskiej i L. Kondratowicza. Już wkrótce algorytmy będą pomagały nocnym autobusom wyjeżdżać z pętli przy Dworcu Centralnym.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Blisko 60 skrzyżowań z priorytetem dla autobusów

Mobilność

Warszawa: Blisko 60 skrzyżowań z priorytetem dla autobusów

Redakcja/inf. pras. 20 marca 2023

Warszawa: Drogie priorytety dla tramwajów

Przestrzeń

Warszawa: Drogie priorytety dla tramwajów

Witold Urbanowicz 14 czerwca 2022

Warszawski ZTM wdraża autobusowe priorytety

Mobilność

Ełk. Autobusy zyskają priorytet na skrzyżowaniach

Komunikacja

Ełk. Autobusy zyskają priorytet na skrzyżowaniach

Przemysław Farsewicz 30 października 2019

Zobacz również:

Warszawa: Blisko 60 skrzyżowań z priorytetem dla autobusów

Mobilność

Warszawa: Blisko 60 skrzyżowań z priorytetem dla autobusów

Redakcja/inf. pras. 20 marca 2023

Warszawa: Drogie priorytety dla tramwajów

Przestrzeń

Warszawa: Drogie priorytety dla tramwajów

Witold Urbanowicz 14 czerwca 2022

Warszawski ZTM wdraża autobusowe priorytety

Mobilność

Ełk. Autobusy zyskają priorytet na skrzyżowaniach

Komunikacja

Ełk. Autobusy zyskają priorytet na skrzyżowaniach

Przemysław Farsewicz 30 października 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5