Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa: Priorytet dla tramwajów. Realne korzyści, o których szybko zapominamy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
14-12-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Warszawa: Priorytet dla tramwajów. Realne korzyści, o których szybko zapominamy
fot. MJ
W ostatnich latach w Warszawie istotnie zwiększyła się liczba skrzyżowań z priorytetem dla tramwajów. Teraz objętych jest nim blisko 60% skrzyżowań, a zgodnie z planami w przyszłym roku ma to być już 75% skrzyżowań i przejść. Teraz szansę na zrewolucjonizowanie i przyspieszenie wdrażania priorytetów daje wykorzystanie sygnału GPS.

W Warszawie na trasach tramwajowych znajduje się 253 sygnalizacji. Z tego 145, czyli 58%, jest objęta priorytetem. Na 61 skrzyżowaniach występuje priorytet pełny, oznaczający brak stania na światłach (tramwaj dostaje od razu zezwolenie na przejazd), na 42 – wysoki, z dopuszczeniem pięciosekundowej straty na skrzyżowaniu, a na 42 – niski / częściowy, z dopuszczeniem 15-sekundowej straty.

Oszczędności czasu, brygad i energii

Dzięki priorytetom realnie skraca się czas przejazdu, co przekłada się z kolei na ograniczenie zapotrzebowania na tabor, a tym samym i etaty. Szybko się do tego przyzwyczajamy i na co dzień być może nie dostrzegamy korzyści – chyba, że z jakiejś przyczyny danego dnia priorytety zostaną wyłączone. Przykładowo, na linii 1 przy załączonych priorytetach czas przejazdu, licząc w obu kierunkach, spada ze 105 do 93 m, co wiąże się z oszczędnością trzech brygad i dziewięciu etatów (przy założeniu trzech motorniczych na jedną brygadę).

Na dwójce czas przejazdu spada z 37 do 27 min., co przekłada się na dwie brygady i sześć etatów. Na trójce – z 87 do 77 min, co oznacza o jedną brygadę i trzy etaty mniej. Na szóstce – ze 122 do 110 min., co przekłada się na oszczędność dwóch brygad i sześciu etatów. Na 17 – ze 147 do 127 min., co oznacza trzy brygady i dziewięć etatów mniej. Na linii 23 – z 91 do 79 min., co przekłada się na dwie brygady i sześć etatów mniej. Na 41 – ze 144 min. do 126 min., co oznacza oszczędność dwóch brygad i sześciu etatów.

Priorytety, dzięki mniejszej liczbie zatrzymań tramwajów, to także niższe zużycie energii. Badano to na Marymonckiej, gdzie znajduje się 10 sygnalizacji z pełnym priorytetem. Po jego wyłączeniu zużycie rośnie o ok. 13%, co w skali roku – dla jednej tylko trasy – oznacza wydatek ok. 67 tys. zł.

Trasa z dobrymi osiągami

Działanie priorytetów dobrze widać na trasach. Weźmy 7,2-kilometrową trasę od Dw. Wileńskiego do Żerania Wschodniego. Wcześniej tramwaje obsługiwały 15 przystanków, przejeżdżając przez 10 osygnalizowanych przejść i skrzyżowań. Teraz liczba przystanków zmalała do 14, ale sygnalizacji jest więcej – 13. Mimo to czas przejazdu skrócił się z 20 do 17 minut, a prędkość komunikacyjna wzrosła z 21,6 km/h do 25 km/h.

Lepszymi osiągami pochwalić się może 8,7-kilometrowa trasa między przystankiem Metro Marymont a pętlą Tarchomin Kościelny. Wcześniej było 15 przystanków i 16 sygnalizacji. Obecnie jest 13 przystanków i 18 sygnalizacji. Czas przejazdu skrócił się z 26 do 20 minut, a prędkość komunikacyjna linii 17 wzrosła z 20 km/h do 26 km/h. Jeszcze wyższa jest na trasie dwójki do Młocin, na której wynosi 30 km/h.

Dobrym przykładem jest też 5,7-kilometrowy ciąg Wolskiej, Połczyńskiej i Powstańców Śląskich od Redutowej do Czerwonych Maków. Znajduje się tutaj 19 sygnalizacji (z czego 18 z priorytetem). Czas przejazdu skrócił się z 18 do 14,5 min., a prędkość komunikacyjna wzrosła 19 km/h do 23 km/h.

Nowe technologie

Sporym ułatwieniem przy wdrażaniu priorytetu jest wykorzystanie nowych technologii. Tramwaje Warszawskie zaczęły korzystać z sygnałów GPS, co z jednej strony pozwala na zmniejszenie kosztów i spore ułatwienie. Nie trzeba już kłaść kabli czy pętli indukcyjnych. Z drugiej strony GPS zwiększa funkcjonalność systemu i pozwala na rozpoznawanie numerów linii, co przydaje się na skomplikowanych węzłach.

Takie priorytety są wykorzystywane na 11 skrzyżowaniach – na pl. Zawiszy, pl. Bankowym, rondzie Żaba, przy węźle Młociny, na wysokości Dw. Wschodniego, w ciągu Annopolu i Rembielińskiej, na skrzyżowaniu Grochowskiej z Garwolińską i Bliską, a także na skrzyżowaniu Kasprzaka i Karolkowej. W tej chwili trwa projektowanie kolejnych takich skrzyżowań. To m.in. skrzyżowanie al. Niepodległości z Nowowiejską, Wawelską i Koszykową, al. Jana Pawła II i Dzikiej, Stawek i Anielewicza, a także koło Galerii Mokotów (rondo Unii Europejskiej).

Jakie plany

Tramwaje Warszawskie chcą, by na koniec roku min. 75% skrzyżowań zostało objęte priorytetem. To m.in. południowy odcinek Marszałkowskiej (trzy skrzyżowania), ciąg Waszyngtona – rondo Wiatraczna – Grochowska ( 11 skrzyżowań), ciąg Grójecka – al. Krakowska (20 skrzyżowań), ciąg Towarowa – Okopowa (10 skrzyżowań), Wolska (7 skrzyżowań), ciąg Nowe Bemowo – Powstańców Śląskich – al. Reymonta (6 skrzyżowań), Prosta (3 skrzyżowania).

Na koniec 2022 r. priorytetem ma być już objętych min. 90% skrzyżowań. Lista obejmuje pozostałą część Marszałkowskiej, Broniewskiego, Wólczyńską, Andersa, Al. Jerozolimskie oraz szereg ulic na Mokotowie (Boboli, Wołoska, Woronicza, Puławska). Priorytet ma być też oczywiście standardem przy nowo budowanych trasach.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Parada zabytkowych i współczesnych tramwajów przejedzie przez Kraków

Przestrzeń

Parada zabytkowych i współczesnych tramwajów przejedzie przez Kraków

Redakcja/inf. pras. 15 września 2023

PLK odsłoniły mural ku czci Dmowskiego w tunelu na Warszawie Wschodniej

Przestrzeń

Bytom. Tramwaje znów nie dojadą na Stroszek

Komunikacja

Bytom. Tramwaje znów nie dojadą na Stroszek

Redakcja/inf. pras. 15 września 2023

Zobacz również:

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Udało się już przełączyć ciepłociąg

Przestrzeń

Warszawa. Nowe tory, nowe tramwaje i ogromny hałas nie do spania

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Parada zabytkowych i współczesnych tramwajów przejedzie przez Kraków

Przestrzeń

Parada zabytkowych i współczesnych tramwajów przejedzie przez Kraków

Redakcja/inf. pras. 15 września 2023

PLK odsłoniły mural ku czci Dmowskiego w tunelu na Warszawie Wschodniej

Przestrzeń

Bytom. Tramwaje znów nie dojadą na Stroszek

Komunikacja

Bytom. Tramwaje znów nie dojadą na Stroszek

Redakcja/inf. pras. 15 września 2023

Zobacz również:

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Udało się już przełączyć ciepłociąg

Przestrzeń

Warszawa. Nowe tory, nowe tramwaje i ogromny hałas nie do spania

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5