W ramach pomocy humanitarnej Warszawa przekaże do Konotopu stare tramwaje serii 105Na, które są wycofywane z ruchu w związku z dostawami Hyundaiów. Wagony będą musiały zostać przebudowane, by móc jeździć po rozstawie 1520 mm.
O pomoc do Tramwajów Warszawskich zwrócił się mer ukraińskiego miasta Konotop. Pomimo początkowych wątpliwości technicznych – z polskiej strony – co do szans dostosowania stopiątek do kursowania po szerokim torze, udało się nawiązać owocną współpracę.
Do Konotopu pojadą oczywiście popularne w Polsce stopiątki. – To egzemplarze, które do niedawna jeździły po mieście i które są wycofywane w związku z dostawami kolejnych Hyundaiów. Ich dostawy
przekroczyły niedawno półmetek, co pozwala na odstawiane wagonów wysokopodłogowych. Mamy już 66 Hyudnaiów, z czego 48 może wozić pasażerów – wyjaśnia Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. W sumie do przekazania wytypowano 23 wagony – rozrusznikowce z wirowymi przetwornicami. Chodzi o wszystkie wagony o numerach 12xx oraz dwa z zakresu numeracji13xx. Wozy były sukcesywnie odstawiane na Obozowej z myślą o transporcie dla ukraińskiego miasta. W innym razie – gdyby nie zapytanie ze strony Konotopu – wagony zostałyby zezłomowane.
– Pierwsze wagony są przygotowane do transportu – ze zdemontowanymi hamulcami szynowymi oraz pantografami. Wczoraj (8 lutego) wagony oglądał burmistrz Konotopu. Pierwszy transport 13 wagonów zaplanowano w II połowie lutego – mówi Dutkiewicz. Przewidziano transport koleją. Pojazdy zostaną dostosowane do typowego, wschodniego rozstawu 1520 mm bezpośrednio w Konotopie. Do wymiany są całe osie.
Konotop leży w obwodzie sumskim, w północno-wschodniej Ukrainie. Miasto jest zamieszkiwane przez ok. 85 tys. osób. Tramwaje kursują tu od 1949 r. Długość sieci wynosi 28,7 km. Funkcjonują tu trzy linie tramwajowe. Na stanie tamtejszego przewoźnika znajduje się 20 wagonów pasażerskich, z czego – wg danych z grudnia 2019 r. – 16 w stanie zdatnym do eksploatacji. To przede wszystkim tramwaje serii KTM-5, a także kilka Tatr T3. W ramach podziękowania Konotop przemianował dziś jedną ulicę na Warszawską.
Warszawskie przedsiębiorstwa komunikacyjne już wcześniej, od mometu wybuchu wojny, wspierały ukraińskich partnerów. Tramwaje Warszawskie
przekazały dwa stare wozy sieciowe do Iwano-Frankiwska. Natomiast MZA
przekazały pięć starych Solarisów do Mikołajowa. Niedawno poinformowano natomiast o współpracy Metra Warszawskiego i Kijowa. Do stolicy Ukrainy trafi 60
wagonów rosyjskich, które są u nas wycofywane w związku z dostawami pociągów Skoda Varsovia.