Władze Warszawy i Tramwajów Warszawskich przedstawiają szczegóły budowy trasy tramwajowej na Zieloną Białołękę. Na 6-kilometrowej trasie powstaną dwie pętle, węzły przesiadkowe, w tym na metro oraz estakady nad newralgicznymi miejscami. Budowę zaplanowano na lata 2021-2022 r.
Tramwaje Warszawskie nie zwalniają z inwestycjami w ramach obecnej perspektywy unijnej w latach 2014-2020. W sumie do 2023 r., czyli w okresie rozliczeniowym budżetu UE, powstać ma w stolicy aż 31 km nowych tras tramwajowych. Najnowsza zapowiedź dotyczy tej na Zieloną Białołękę.
– Dla mnie to bardzo ważny dzień. To duża inwestycja, nad którą pracujemy od zeszłego roku. Ruszyliśmy bardzo intensywnie z przygotowaniami. Ten tramwaj jest bardzo potrzebny – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy, która po objęciu tego stanowiska dała inwestycji zielone światło.
6 km torowiska Trasa o długości 6 km rozpocznie się przy skrzyżowaniu Rembielińskiej z Matki Teresy z Kalkuty. Dalej prowadzić będzie wzdłuż Św. Wincentego, Głębockiej, Trasy Olszynki Grochowskiej (TOG) aż do korytarza Trasy Mostu Północnego (TMP). Na trasie znajdzie się dziewięć przystanków – w tym pięć na Zielonej Białołęce.
mat. TW
Przewidziano dwie pętle – pierwsza powstanie w rejonie Urzędu Dzielnicy Targówek i Gilarskiej. Pozwoli ona na zawracanie tramwajów z dwóch stron, dzięki czemu będzie można stworzyć także często jeżdżące linie dowozowe do metra. Druga, tymczasowa pętla powstałaby w rejonie skrzyżowania korytarzy planowanych Tras Olszynki Grochowskiej i Mostu Północnego. Docelowo tramwaje miałyby jednak dojeżdżać w rejon Brzezin i Ostródzkiej.
mat. TWNowe estakadyPrzewiduje się, że tramwaj pokona Trasę Toruńską górą. Ciekawe rozwiązania przewidziano na rondzie Małej Brzozy. Tramwaj miały pokonywać skrzyżowanie na estakadzie, z przystankami na poziomie +1. Zaplanowano tutaj też pętlę autobusową z trzema peronami na sześć autobusów, podstację oraz parking jednopoziomowy Park&Ride na ok. 430 pojazdów.
mat. TWNa Berensona przewidziano wydłużone rondo w kształcie cygara, z przystankami wewnątrz wyspy centralnej, pętlę autobusową oraz opcjonalnie parking Park&Ride.
mat. TWTramwaj co 2 minuty do metraW latach 2017-2018 będą trwać prace koncepcyjne. W ramach przygotowań zakończono już badania geotechniczne, wstępne pomiary ruchu, koncepcję układu geometrycznego torów. – W tym tygodniu podpisaliśmy umowę z firmą ILF,
projektantem wschodniego-północnego odcinka II linii metra na Bródno, na rozwiązania przy Kondratowicza. Już w zeszłym roku
uzgodniliśmy przeniesienie korpusu stacji o 60 m w kierunku wschodnim w celu ułatwienia przesiadek – mówi Kaznowska.
Trwają prace nad koncepcją ruchu drogowego w ramach TOG, choć droga nie jest przewidziana do realizacji wraz z tramwajem, inwentaryzacją zieleni, koncepcją adaptacji obiektu nad kanałem bródnowskim oraz powiązania z planowaną stacją metra C20 Kondratowicza. Przygotowywane są zlecenia na dokumentację do wspólnego przetargu na stację Kondratowicza wraz z tunelami pieszymi, prognoza ruchu z uwzględnieniem dalszej rozbudowy, koncepcja i projekt rozwiązania estakady nad trasą S8
(uzyskano warunki techniczne z GDDKiA). W tym roku zlecone zostaną jeszcze pozostałe analizy niezbędne do uzyskania decyzji środowiskowej, analiza ekonomiczna.
W 2019 r. mają rozpocząć się prace projektowe, a budowę przewidziano na lata 2021-2022 r. Szacunkowy koszt inwestycji to 150 mln zł netto (bez wykupu gruntów). Do jej obsługi potrzeba będzie 25 tramwajów – są one uwzględnione w ramach prawa opcji w rekordowym
przetargu spółki na zakup do 213 tramwajów. Pozwolą one na uruchomienie linii z Zielonej Białołęki do metra co 2 minuty i do centrum co 8 minut. Czas przejazdu z Berensona do metra wyniesie 12 minut (+/- 2 minuty).