Zarząd Dróg Miejskich przygotowuje się do przebudowy ulicy Puławskiej na odcinku od Domaniewskiej do granic Warszawy. Dzięki środkom unijnym mieszkańcy zyskają drogi dla rowerów, nowe chodniki, zieleń i zmodernizowaną sygnalizację świetlną. Niestety, w tym etapie nie zostanie wytyczony buspas.
Inwestycja ma objąć blisko 9-kilometrowy odcinek ulicy od Domaniewskiej do granic Warszawy. Powstać ma m.in. droga dla rowerów. Na odcinku od Domaniewskiej do Niedźwiedziej będzie ona biegła po wschodniej stronie, a na dalszym odcinku – po obydwu stronach. Przewidziano też przejazdy rowerowe. Zmiany zajdą też w węźle Wyścigi – piesi i rowerzyści będą mogli pokonać ulicę wzdłuż potoku Służewieckiego albo zmodernizowanym przejściem podziemnym, dostosowanym do ruchu rowerwego.
Przebudowane zostaną chodniki. Nową nawierzchnię zyska ponad 18 tys. m2 trotuarów. To największy remont chodników w Warszawie w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Pojawi się też kilkaset nowych drzew oraz niska zieleń. Zmodernizowane mają zostać też sygnalizacje świetlne. Zostaną one skoordynowane, dzięki czemu będzie możliwe wprowadzenie zielonej fali.
Ruszył właśnie przetarg na przeprowadzenie prac z terminem składania ofert do 20 marca. Inwestycja zostanie przeprowadzona w trybie projektuj i buduj. Liczy się nie tylko cena. Jak informuje ZDM, punkty można otrzymać również za dodatkową dbałość o zieleń (w tym zaaranżowanie "parku kieszonkowego"), przeszkolenie pracowników z zasad dostępności architektonicznej, prowadzenie strony www o inwestycji, wizualizacje i plansze informacyjne na budowie oraz kolportaż ulotek informacyjnych mieszkańcom okolicy. W przypadku pomyślnego rozstrzygnięcia przetargu prace potrwają do czerwca 2018 r.
Niestety, w ramach prac nie powstanie wyczekiwane buspasy do Piaseczna. – Wyznaczanie buspasów jest zadaniem Zarządu Transportu Miejskiego – mówi Mikołaj Pieńkos, rzecznik ZDM Warszawa. Jak nadmienia, geometria skrzyżowań i urządzenia sygnalizacji będą dostosowane do wyznaczenia pasa autobusowego na istniejącym, trzecim pasie ruchu.
Pierwotnie zakładano, że buspasy
zostaną wytyczone w 2017 r. Chwilowo jednak
nie ma środków na tę inwestycję. – W grudniu 2015 r. Rada Warszawy zdecydowała o rezygnacji z buspasa, a środki zostały przesunięte na przedłużenie ul. Woronicza – przypomina Pieńkos. Drogowcy przekonują, że wytyczenie buspasów w tej chwili zmniejszałoby znacznie przepustowość jezdni, a jej poszerzanie jest niezasadne. Dlatego też urzędnicy chcą czekać z buspasem do budowy tzw. Puławskiej-bis (S7), czyli nowej trasy od Tarczyna do Południowej Obwodnicy Warszawy.