Przetarg na wielką przebudowę Warszawy Zachodniej ma zostać ogłoszony do końca III kwartału tego roku, choć w dalszym ciągu PKP PLK nie mają zapewnionej pełnej kwoty na całość prac. – W tej chwili są czynione starania, by było zapewnione pełne finansowanie – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. Warszawa Zachodnia rozpocznie szereg inwestycji na linii średnicowej, której przebudowa ma potrwać do końca 2027 r.
PKP PLK przygotowują się do przebudowy Warszawy Zachodniej, w ramach której powstanie podziemny dworzec,
tunel tramwajowy i hala peronowa. – Mamy dokumentację projektową na Warszawę Zachodnią. Jesteśmy na etapie przygotowywania dokumentacji przetargowej. Zgodnie z tym, co zakładaliśmy, do końca III kwartału będziemy chcieli ogłosić przetarg – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. – Chcemy rozpocząć prace budowlane na stacji Warszawa Zachodnia w I połowie 2020 r. Planujemy ich zakończenie na przełomie 2022 i 2023 r. – zapowiada prezes.
W Krajowym Programie Kolejowym wciąż nie ma jednak
zapewnionego pełnego finansowania inwestycji. – W KPK mamy zabezpieczone środki na część tej inwestycji. W tej chwili są czynione starania, by było zapewnione pełne finansowanie – mówi Merchel.
Przebudowa Warszawy Zachodniej to wstęp do utrudnień związanych z
przebudową linii średnicowej podmiejskiej i dalekobieżnej. Jak zapewnia zarządca infrastruktury, prace będą prowadzone etapami, by zapewnić przejazd przez centrum. – Zamknięcie całej linii średnicowej byłoby trudne do zaakceptowania. Mamy założone fazowanie robót na okres 7-8 lat – mówi Ireneusz Merchel. – W zdecydowanej większości będziemy przeprowadzali prace oddzielnie dla układu podmiejskiego, a oddzielnie dla układu dalekobieżnego. Chcemy zachować ciągłość przewozów – wskazuje prezes PKP PLK. Jak dodaje, problematycznym miejscem może okazać się odcinek od Warszawy Centralnej do Ochoty.
Przebudowa linii średnicowej, jak zapowiada prezes, ma potrwać do końca 2027 r. – W 2022 r. chcielibyśmy rozpocząć prace budowlane na stacji Warszawa Wschodnia z wyjściem z kierunku Śródmieścia i Warszawy Centralnej. W latach 2023-2024 r. powinniśmy już w pełni pracować na linii średnicowej i kończyć Warszawę Wschodnią. Następne lata przypadałyby na prace na odcinku Warszawa Centralna – Warszawa Zachodnia – informuje Ireneusz Merchel.
Prace w dalszym ciągu wiązać się będą z ograniczeniem liczby pociągów na linii średnicowej. W ramach przygotowań do zmienionej organizacji ruchu kończona jest przebudowa linii obwodowych, powstaje też stacja czołowa Warszawa Główna. Do zwiększonych potoków pasażerskich rozbudowana ma zostać stacja
Warszawa Gdańska. – Kilka dni temu
otworzyliśmy oferty. Oferta dla podróżnych zostanie polepszona poprzez dobudowę schodów ruchomych i dwóch kładek – mówi prezes.