Wojewoda nie zakwestionował uchwały warszawskich radnych, którzy zdecydowali o powiększeniu Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). To oznacza, że ZDM może zacząć zmieniać organizację ruchu na ponad 250 ulicach na Ochocie i Żoliborzu. To potężne przedsięwzięcie pozwoli łatwiej znaleźć miejsce do parkowania mieszkańcom tych dzielnic, a jednocześnie uporządkuje przestrzeń miejską.
Gdy w zeszłym roku w stolicy SPPN rozrosła się o część Pragi i Woli, wyznaczono ok. 7,5 tys. miejsc parkingowych. Teraz pracy jest dwa razy więcej, bo tegoroczne rozszerzenie – o Ochotę i Żoliborz – to konieczność wyznaczenia ok. 14,5 tys. miejsc parkingowych. Oznacza to zarówno wymalowanie znaków poziomych, jak i postawienie znaków pionowych wskazujących miejsca do parkowania i informujących o strefie, na 145 ulicach Ochoty i 121 ulicach Żoliborza. Powiększona w tym roku strefa będzie w sumie obejmowała ponad 50 tys. miejsc postojowych.
SPPN w nowych dzielnicach ZDM planowałuruchomić już we wrześniu, ale pierwszą uchwałę warszawskich radnych, w trybie nadzorczym, uchylił wojewoda mazowiecki. Wobec drugiej uchwały, podjętej na lipcowej sesji, nie podjął podobnych kroków.
Utworzenie strefy to w praktyce zgranie trzech elementów – wyznaczenia jej w terenie, ustawienia parkomatów i aktualizacji aplikacji parkingowych oraz zapewnienia kontroli. Dzięki uprawomocnieniu uchwały, która ma wejść w życie w połowie listopada, drogowcy mogą ruszyć z pracami nad tym pierwszym elementem. Projekty organizacji ulic dla Ochoty są już zatwierdzone przez inżyniera ruchu, dla Żoliborza powinny być zatwierdzone na dniach. Równolegle trwa przetarg na dostawę i montaż parkomatów. Z kolei umowa na dostawę czterech kolejnych aut do e-kontroli została niedawno podpisana i na początku października powinny być one dostarczone.
Jesienne rozszerzenie strefy to przede wszystkim ułatwienie dla mieszkańców wspomnianych dzielnic. Opłaty za kolejne godziny parkowania skłaniają bowiem „przyjezdnych” kierowców do jak najkrótszego zajmowania miejsc postojowych. Dzięki temu mieszkańcom, którzy korzystają z abonamentu i nie płacą za parkowanie, łatwiej zaparkować. Część ulic zostanie przeznaczonych wyłącznie dla aut mieszkańców, przez umieszczenie znaków „zakaz postoju” z adnotacją, że nie dotyczy to posiadaczy abonamentów.
Strefa ułatwia znalezienie miejsca parkingowego również pozostałym kierowcom, bo wymusza rotację aut na parkingach. Wyznaczenie nowego zasięgu SPPN zawsze pozwala też na uporządkowanie przestrzeni ulicy, np. przez wyznaczenie miejsc do parkowania na jezdni, a nie na chodniku, gdzie przeszkadzają pieszym.
Nie jest to prawdopodobnie ostatnie rozszerzenie. Zgodnie z zapowiedziami prezydenta Rafała Trzaskowskiego, po zeszłorocznym ustanowieniu SPPN na Pradze-Północ i na Woli oraz tegorocznym na Ochocie i na Żoliborzu, ZDM chce zaproponować zmiany w kolejnych dzielnicach. Drogowcy przygotowują się do konsultacji społecznych na Saskiej Kępie, niewielkich obszarach Pragi-Północ, gdzie strefy jeszcze nie ma, oraz na północnym Mokotowie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.