Wzdłuż ul. Gagarina pojawiły się pierwsze wygrodzenia poza pasem jezdni, które zwiastują faktyczny start wspólnej inwestycji wodociągowo-tramwajowej. Roboty rozpoczną się od budowy kolektora kanalizacyjnego pod jezdnią. Jeszcze w tym roku mają ruszyć prace tramwajowe.
Wykonawca przejął plac budowy w kwietniu. Teraz ruszają przygotowania: pojawiły się już wygrodzenia poza pasem jezdni. Wykonawca musi wdrożyć tymczasową organizację ruchu i przygotować tymczasowe przejazdy między dwiema nitkami ulicy. Roboty rozpoczną się od budowy kolektora pod północną jezdnią Gagarina. Jeszcze w tym roku mają ruszyć też roboty tramwajowe, które warunkowane są ukończeniem wspominanego kolektora oraz przebudową sieci ciepłowniczej.
Kolektor ściekowy – tzw. Mokotowski Bis – będzie miał ok. 1,2 km długości, a jego średnica to 2,8 m. Kanał ma podwyższyć sprawność systemu kanalizacyjnego. Na górze, w pasie pomiędzy jezdniami, powstanie torowisko tramwajowe. W sumie inwestycja obejmuje budowę 1600 metrów toru pojedynczego oraz zabudowę rozjazdów o długości 255 metrów toru pojedynczego. Ustawionych ma zostać 60 słupów trakcyjnych dla 2000 metrów sieci trakcyjnej. Terminal końcowy, z peronem wyspowym oraz rozjazdami, powstanie przed skrzyżowaniem z ul. Czerniakowską. Po drodze, na wysokości ul. Sieleckiej, przewidziano przystanki pośrednie. Na skrzyżowaniu z Belwederską odnoga połączy się z główną trasą tramwaju do Wilanowa, na realizację którego
podpisano oddzielną umowę na przełomie marca i kwietnia.
Istotnym aspektem inwestycji jest zieleń. Na Gagarina powstanie ok. 800 m zielonego torowiska. Przebudowa infrastruktury towarzyszącej, chodników i budowa drogi rowerowej po północnej stronie, z przejazdami na drugą stronę Gagarina, wymusi też wycinki. W sumie usunięte zostaną 34 drzewa, choć jak podkreślają urzędnicy, stan 18 z nich i tak był niezadowalający (okazy martwe bądź zamierające). Dwa drzewa zostaną przesadzone. Generalnie jednak charakterystyczne szpalery drzew w zdecydowanej większości zostaną zachowane, a ubytki zostaną zrekompensowane 58 nowymi drzewami – lipami holenderskimi i platanami klonolistynymi. Zgodnie z warszawskimi standardami będą to odpowiednio duże okazy o średnicy pnia 16-18 cm. Ich docelowa wysokość wyniesie od 8 do 20 m, a średnica korony – od 2 do 15 m. Urządzone zostaną też rabaty z bylinami i krzewami. Na zakończeniu torów przed Czerniakowską przewidziano natomiast gabiony – czyli siatki wypełnione kamieniami. Zostaną one obsadzone bluszczem.
MPWiK i TW podpisały umowę z wykonawcą, konsorcjum firm Balzola Polska i Inżynieria Rzeszów, w 2020 r. Obejmuje ona także projektowanie, a jej wartość to ok. 190 mln zł brutto. Całe zadanie ma zostać wykonane do końca 2023 r. Czas przejazdu tramwajem z Czerniakowskiej do centrum ma wynosić mniej niż 15 min.
mat. TW