W rejonie stacji Świętokrzyska u zbiegu dwóch linii metra rusza budowa 21-piętrowego wieżowca Central Point. Realizacja inwestycji wymagała szeregu szczegółowych uzgodnień z Metrem Warszawskim. – Kilka kondygnacji nadziemnych będzie częściowo opierać się na korpusie stacji Świętokrzyska, który został zaprojektowany na dodatkowe obciążenia od przyszłej zabudowy. Pozostałe kondygnacje nad stacją metra, za pomocą dostępnych rozwiązań technicznych, będą przenosić swój ciężar na konstrukcję nośną budynku – informuje Anna Bartoń z biura prasowego Metra Warszawskiego.
Kilka dni temu Immobel Poland podpisał umowę z firmą Warbud na realizację I etapu prac budowlanych przy projekcie Central Point. To 21-piętrowy biurowiec, który powstanie w newralgicznym miejscu – po zachodnio-północnej stronie skrzyżowania Świętokrzyskiej i Marszałkowskiej, nad stacją metra Świętokrzyska, u zbiegu dwóch linii metra.
Pod ziemią znajdą się cztery kondygnacje. Najniższa będzie umieszczona 13,5 m pod ziemią, jednak ściany szczelinowe będą sięgać głębokości 39 m. Za ich realizację będzie odpowiedzialny właśnie Warbud. Ten etap prac ma potrwać do końca sierpnia 2018 r. Do tego okresu zostanie tez wybrany generalny wykonawca całego obiektu, który ma zostać oddany do użytkowania przed końcem II kwartału 2020 r.
– Lokalizacja tuż nad jedynym w Polsce skrzyżowaniem linii metra narzuca na nas obowiązek szeregu branżowych uzgodnień z wieloma stronami. Kluczową rolę odgrywa w tym dialogu oczywiście Metro Warszawskie, ale aby zapewnić sprawną realizację inwestycji zaangażowaliśmy w ten projekt także naukowców z Politechniki Krakowskiej, Politechniki Warszawskiej, ITB oraz jedne z najlepszych pracowni inżynieryjnych w Polsce – BWL i Metroprojekt. Także wybór wykonawcy dla realizacji pierwszej części obiektu nie był przypadkowy. Warbud SA wykazał się znajomością technologii i doświadczeniem, niezbędnym przy tak wymagającym projekcie – podkreśla Jacek Wachowicz, prezes Immobel Poland.
Biurowiec nie będzie generalnie powiązany konstrukcyjnie ze stacją metra A14 Świętokrzyska. – Konstrukcja nośna budynku będzie zlokalizowana w bezpośrednim sąsiedztwie stacji, po jej zachodniej stronie. Kilka kondygnacji nadziemnych będzie częściowo opierać się na korpusie stacji A14, który został zaprojektowany na dodatkowe obciążenia od przyszłej zabudowy. Pozostałe kondygnacje nad stacją metra, za pomocą dostępnych rozwiązań technicznych, będą przenosić swój ciężar na konstrukcję nośną budynku. Na styku konstrukcji budynku i stacji metra projektant budynku zaprojektował elementy wibroizolacyjne – informuje Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego i wyjaśnia, że zgodnie z przedstawionymi obliczeniami i ekspertyzami technicznymi budowa budynku nie spowoduje przemieszczeń stacji metra, przekraczających wartości dopuszczalne.
Jak informuje Metro Warszawskie, biurowiec nie będzie też powiązany komunikacyjnie ze stacją metra A14 Świętokrzyska I linii (w przeciwieństwie do biurowca powstającego po przekątnej – w miejscu Sezamu – który pod ziemią łączyć się będzie z antresolą stacji II linii). Budynek zostanie „nadwieszony” nad istniejącą windą oraz wyjściem w kierunku ulicy Zielnej. – Winda i wejście pozostają ogólnodostępne. Ich lokalizacje nie ulegną zmianie – mówi Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego.
Niewykluczone jednak, że wejścia na stację I linii zmienią swoją formę. – Inwestor budynku zgłaszał zainteresowanie zmianą zadaszeń wejść do stacji A14 od strony ul. Zielnej i ul. Marszałkowskiej. Ustalenia w tej sprawie prowadził z ZTM – informuje Bartoń.
– W opinii MW do projektu budowlanego budynku, został zapisany warunek, że niedopuszczalne jest ograniczenie ruchu pociągów metra (ograniczenie prędkości oraz częstotliwości ich kursowania) – dodaje Anna Bartoń.
wiz. Immobel Poland
wiz. Immobel Poland
wiz. Immobel Poland