Tramwaje Warszawskie ogłosiły wyczekiwany przetarg na budowę ok. 2,3-kilometrowej trasy tramwajowej wzdłuż ul. Kasprzaka na odcinku od Skierniewickiej do Wolskiej. Linia miałaby zostać oddana do użytku w 2023 r.
Przedmiotem przetargu jest budowa nowego odcinka torowiska wzdłuż ul. Kasprzaka – między Skierniewicką a Wolską – wraz z przebudową przyległych odcinków. Nowa trasa tramwajowa ma poprawić obsługę rozbudowujących się osiedli na Odolanach. Tramwaj zapewni kilku tysiącom nowych mieszkańców szybki i wygodny dojazd do stacji metra przy rondzie Daszyńskiego, a także do centrum Warszawy.
Zamówienie podzielone jest na cztery zadania. Pierwsze obejmuje przebudowę trasy tramwajowej w ciągu ul. Kasprzaka na odcinku od ul. Karolkowej do ul. Skierniewickiej, Drugie zadanie to opracowanie dokumentacji wykonawczej oraz wykonanie prac budowlanych związanych z budową trasy w ciągu ul. Kasprzaka na odcinku od ul. Skierniewickiej (wraz z węzłem rozjazdowym) do ul. Wolskiej oraz przebudową trasy tramwajowej w ul. Wolskiej na odcinku od ul. Elekcyjnej do ul. Kasprzaka, Zadanie trzecie to opracowanie dokumentacji i wykonanie robót budowlanych związanych z przebudową podstacji Bema, a czwarte to opracowanie dokumentacji wykonawczej oraz wykonanie robót przebudowy sieci wodociągowej MPWiK.
W ramach przetargu zostanie wybudowane ok. 2,3-km nowej trasy tramwajowej w ul. Kasprzaka. Znajdą się tutaj trzy nowe pary przystanków: przy Płockiej, przy przystanku kolejowym Warszawa Wola oraz przy Ordona. Jednocześnie zostanie przebudowane ok. 1,2 km torowiska wzdłuż ul. Kasprzaka i Wolskiej. Zmodernizowane zostaną cztery przystanki. Torowisko na zachód od Elekcyjnej zostanie przesunięte na pas dzielący jezdnie, tak jak na wcześniejszym odcinku Wolskiej. Tramwaje z Wolskiej i Kasprzaka pokonają skrzyżowanie z Redutową w sposób bezkolizyjny, korzystając z obecnego wykopu jezdni północnej ul. Kasprzaka. Wszystkie nowe i modernizowane torowiska będą obsadzone zielenią.
Termin składania ofert mija 12 października. O wyborze zdecydują cena (70%) oraz doświadczenie kierowników (30%). W przetargu wykorzystana będzie aukcja elektroniczna. Szacowana wartość zamówienia to blisko 196 mln zł netto, do tego zamawiający może udzielić zamówień podobnych o wartości 19 mln zł. Czas realizacji robót wyniesie 20 miesięcy, przy czym – jak zaznaczają Tramwaje Warszawskie – do czasu tego nie wliczają się okresy zimowe od połowy grudnia do połowy marca. Budowa nowej trasy ma zakończyć się w 2023 r.
Warto nadmienić, że nowa trasa to w sporej części
powrót tramwajów na ul. Kasprzaka. Ruch tramwajów na zachód od Skierniewickiej formalnie zawieszono w 1990 r. w związku z rozbudową układu al. Prymasa Tysiąclecia. Stare torowisko na sporym odcinku przysypane jest ziemią, a jeszcze kilka lat temu
wciąż wisiała tutaj sieć tramwajowa. Teraz jednak tramwaje nie będą skręcać w al. Prymasa Tysiąclecia – pojadą prosto Kasprzaka do połączenia z ul. Wolską.
W przyszłości trasa na Kasprzaka będzie się łączyć z dwiema odnogami planowanej linii tramwajowej Wola – Dw. Zachodni – Ochota – Mokotów – Wilanów. Węzły rozjazdowe w osi ul. Ordona i Krzyżanowskiego nie są jednak elementem przetargu, a realizacja odcinka między Wolą a Ochotą została przesunięta w czasie. W ramach tramwaju do Wilanowa w perspektywie do 2023 r. mają szansę powstać jedynie odcinki
Dw. Zachodni – Grójecka oraz
stacja metra Pole Mokotowskie – Miasteczko Wilanów, z odnogami na
Gagarina i Stegny. Odcinki te znajdują się w projektowaniu.