ZDM Warszawa ogłosił wyczekiwany przetarg na wytyczenie przejść naziemnych i przejazdów rowerowych w rejonie ronda Dmowskiego. – To miejsce jest symbolem niedostępności. Przebudowa to projekt symboliczny, pokazujący, że chcemy bardzo zdecydowanych zmian, jeżeli chodzi o uspokajanie ruchu i budowanie przestrzeni przyjaznej dla wszystkich mieszkańców – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. Przejścia powstaną w ciągu pół roku od zawarcia umowy. Docelowo, w ramach przebudowy linii średnicowej, skrzyżowanie zmieni zupełnie swój charakter i pasy powstaną bliżej środka.
Ruszył właśnie przetarg na przebudowę ronda Dmowskiego, w ramach czego powstaną przejścia dla pieszych na wysokości ulic Poznańskiej, Nowogrodzkiej, Parkingowej i Widok – po zewnętrznej stronie przystanków tramwajowych. Na trzech przejściach – z wyjątkiem Parkingowej – zostaną wytyczone też przejazdy rowerowe. Nowe przejścia będą zabezpieczone sygnalizacją świetlną.
– To miejsce jest symbolem niedostępności dla osób, które chcą pokonywać ulice w centrum miasta. To dziedzictwo epoki, w której powstawała Warszawa powojenna i dominował ruch samochodowy, a ruch pieszy nie był traktowany priorytetowo. Przebudowa tego ronda to projekt symboliczny, zapowiedziany przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego. To kamień milowy, który pokazuje, że chcemy bardzo zdecydowanych zmian, jeżeli chodzi o uspokajanie ruchu i budowanie przestrzeni przyjaznej dla wszystkich mieszkańców – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.
– Zajmowałem się tym projektem w ZDM przez ostatnie kilka lat. Przeszedłem wszystkie etapy realizacji dużych projektów w Warszawie – począwszy od kompletowania opinii, często sprzecznych. Nowe biuro ma ten projekt usprawnić. Kolejny priorytet do dostępność dla wszystkich oraz bezpieczne przejścia dla pieszych – mówi Tamas Dombi, dyrektor nowego Biura Zarządzania Ruchem Drogowym.
Otwarcie ofert przewidziano 21 kwietnia, a na realizację przeznaczono 180 dni. – Zakładaliśmy koszt na 15 mln zł, ale kosztorys mamy teraz na ponad 12 mln zł – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor ZDM. Z tego, jak wymienia, 4 mln zł to sygnalizacja świetlna, 1 mln zł zieleń, a 7 mln zł to roboty drogowe.
Na zmianie skorzystają też pasażerowie komunikacji publicznej. – Poszerzymy przystanki tramwajowe. Każdy kto korzysta z tego przystanku pod hotelem Polonia wie, jak bardzo niewygodne są te przystanki – zwłaszcza jak wysiada się z drugiego tramwaju – mówi Puchalski. Przystanek w najwęższym miejscu ma niespełna półtora m szerokości, a po przebudowie przewidziano 3 m.
Pojawi się też zieleń. Przewidziano w sumie posadzenie 60 drzew – część w misach, by można było je potem przesadzić. Tym bardziej, że szykowana jest kolejna duża inwestycja w postaci przebudowy linii średnicowej. – Docelowo w ramach modernizacji linii średnicowej zostanie przebudowane całe rondo. Będą możliwe przejścia w bezpośrednim sąsiedztwie samego ronda – mówi Michał Olszewski. Samo rondo miałoby zmienić się w bardziej kompaktowe skrzyżowanie.