Tramwaje Warszawskie ogłosiły zapowiadany przetarg na torowisko wzdłuż ul. Rakowieckiej między Puławską a al. Niepodległości. To część większego projektu znanego pod nazwą tramwaj do Wilanowa – łącznik umożliwi dojazd do stacji metra Pole Mokotowskie.
Przedmiotem zamówienia jest budowa torowiska tramwajowego w ul. Rakowieckiej wraz z budowy węzła rozjazdowego u zbiegu z al. Niepodległości i przebudową torowiska do ul. Opoczyńskiej. W sumie długość nowego odcinka torów wynosi ok. 900 m.
Torowisko poprowadzone zostanie po północnej stronie Rakowieckiej. To wymusi zmianę przekroju ulicy, która ma obecnie po dwa pasy ruchu w każdą ze stron. Teraz kierowcy będą mieli do dyspozycji 6-metrową jezdnię po jednym pasie – ulica nabierze kameralnego charakteru, jak na jej zachodnim odcinku między al. Niepodległości a św. Boboli. Samo torowisko będzie miało zieloną zabudowę. Na skrzyżowaniu z al. Niepodległości powstanie brakujące przejście dla pieszych. Przystanki tramwajowe w węźle przewidziano na wylotach ul. Rakowieckiej (przystanek w kierunku Puławskiej po wschodniej stronie skrzyżowania, a w kierunku Kieleckiej – po zachodniej) – z jednoczesnym zachowaniem pary przystanków bezpośrednio nad stacją metra, w al. Niepodległości.
Termin składania ofert mija 16 czerwca. O wyborze zdecydują cena (96%) oraz doświadczenie kierownika (4%). Wartość zamówienia szacowana jest na 48,5 mln zł netto. Zamawiający przewiduje możliwość udzielania zamówień podobnych o wartości 5,1 mln zł. Na realizację przeznaczono 22 miesiące. Oznacza to, że trasa będzie gotowa najwcześniej w II połowie 2025 r.
Inwestycja jest częścią budowy tramwaju do Wilanowa. Wcześniej – ze względów finansowych – Tramwaje Warszawskie
zdecydowały się na fazowanie inwestycji. Zlecenie na budowę zasadniczej części trasy ograniczono do odcinka od Puławskiej, przez Spacerową, Belwederską, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej do Miasteczka Wilanów – z
odnogą w ul. Św. Bonifacego. W ramach tego zadania powstaje jednak od razu czterotorowy węzeł rozjazdowy u zbiegu Puławskiej, Goworka i Rakowieckiej. Ta część trasy ma być
gotowa na przełomie I i II kwartału 2024 r. – na Puławską tramwaje
mają wrócić zaś w tegoroczne wakacje.
Z pierwotnego zakresu wyłączono dwa zadania: torowisko w Rakowieckiej oraz wzdłuż Bitwy Warszawskiej 1920 r. do Dw. Zachodniego, do którego tramwaj
dojedzie w tunelu. W marcu ogłoszono zapowiadany
przetarg na odcinek na Ochocie, natomiast teraz właśnie ruszyła Rakowiecka. Trwa
projektowanie odcinka pośredniego przez Pole Mokotowskie.