Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie otworzył oferty w przetargu na dokumentację projektową dla przebudowy Alej Jerozolimskich w związku z planowaną przez PKP PLK przebudową linii średnicowej. Plan zakłada zwężenie arterii i wprowadzenie licznych ułatwień dla pieszych. O zamówienie ubiegają się cztery podmioty.
Jak pisaliśmy, Aleje Jerozolimskie zmienią swoje oblicze. Arteria ma stać się prawdziwą miejską aleją. Trwa właśnie przetarg na wykonanie projektów. Miałyby zniknąć ronda Dmowskiego i De Gaulle’a, a ciąg miałby otrzymać nowy przekrój – po dwa pasy ruchu na kierunek, z czego jeden miałby służyć jako buspas. Przewidziano sporo nowych przejść dla pieszych, pojawi się zieleń. Celem zmian jest dostosowanie ulicy do faktycznego wykorzystania:
dominują tutaj piesi i niezmotoryzowani uczestnicy ruchu, jest to
najbardziej oblegany ciąg tramwajowy w stolicy. Wśród ciekawych założeń znajduje się przeanalizowanie możliwości zaprojektowania pełnego węzła z rozjazdami we wszystkich relacjach na skrzyżowaniu Marszałkowskiej i Alej. Więcej o założeniach piszemy
tutaj.
Dokumentacja podzielona zostanie na dwa zadania, co wynika z przebiegu tunelu średnicowego. Pierwsze obejmuje odcinek od Poznańskiej do ronda De Gaulle’a (ze skrzyżowaniem). Wykonawca musi opracować projekty budowlane i wykonawcze. Na tym odcinku Aleje zostaną rozkopane w związku z remontem tunelu średnicowego i ulica będzie już odtwarzana w nowym kształcie. Drugie zadanie obejmuje natomiast wykonanie szczegółowej koncepcji wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla dwóch odcinków: od Poznańskiej do ronda Czterdziestolatka (z rondem) oraz od ronda De Gaulle’a do mostu Poniatowskiego (bez wiaduktu i mostu).
Dzisiaj minął termin składania ofert. Wystartowały cztery podmioty. Złożone oferty ponad dwukrotnie przewyższają zaplanowany budżet, określony na kwotę 1,5 mln zł brutto. Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu proponuje 3,606 mln zł brutto, Progreg z Krakowa – 4,895 mln zł, Safege SAS z Warszawy – 5,569 mln zł, a Biuro Projektów Metroprojekt z Warszawy – 5,819 mln zł.
– Istotniejszy w przypadku Jerozolimskich jest kosztorys, a on był wyższy niż te 1,5 mln, które mieliśmy, a jeszcze w trakcie postępowania zakres się nieco rozszerzył, bo m.in. doszła konieczność zrobienia badań hałasu, a to tanie nie jest. Dla decyzji o rozstrzygnięciu te 1,5 mln zł nie są kluczowe – mówi Jakub Dybalski, rzecznik prasowy ZDM.
O wyborze zdecydują cena (55%), doświadczenie zawodowe projektanta w specjalności inżynieryjnej drogowej (22%), doświadczenie zawodowe projektanta w specjalności architektonicznej (15%), doświadczenie zawodowe architekta krajobrazu z wykształceniem wyższym na kierunku architektura krajobrazu lub równoważnym (10%). Na realizację przeznaczono 30 miesięcy. Wykonawca będzie też sprawować nadzór autorski.