Rada m.st. Warszawy przyznała środki niezbędne do przygotowania projektów wykonawczych dla przekształcenia ul. Marszałkowskiej w zieloną aleję przyjazną pieszym i rowerzystom – poinformował Urząd Miasta.
Urząd Miasta informuje o działaniach w ramach programu
Nowe Centrum Warszawy. Jego celem jest przekształcenie ścisłego śródmieścia Warszawy w wygodną, dostępną i zieloną przestrzeń publiczną. Pierwsze efekty tych prac już widać. Właśnie zakończyła się
przebudowa al. Jana Pawła II, gdzie pojawiły się nowe, równe chodniki, droga dla rowerów i szpalery drzew. Piesi zyskali też naziemne przejścia dla pieszych na rondzie Czterdziestolatka. Ratusz podpisał też umowę na
przebudowę tzw. pl. pięciu rogów u zbiegu Chmielnej, Kruczej i Zgody.
W przyszłym roku droga rowerowa i przejścia na ul. Widok i Nowogrodzkiej
Zmian w 2020 roku
miało być jednak więcej. Wśród nich ważne były nowe przejścia dla pieszych w ciągu przecinającej centrum ul. Marszałkowskiej. Tak się jednak nie stanie – wygląda na to, że zostaną one wytyczone wraz z
całym pakietem zmian na tej ulicy, planowanych do 2023 roku.
Aktualnie wygląda to tak, że ratusz ogłosił zapowiadany przetarg na budowę drogi dla rowerów wzdłuż pl. Defilad, od Świętokrzyskiej do ronda Dmowskiego. W ramach tego projektu wyremontowany zostanie też chodnik, a na szerokiej jezdni pojawią się miejsca postojowe. Prace mają potrwać 6 miesięcy od podpisania umowy. W 2021
planowane jest również wyznaczenie 4 przejść dla pieszych wokół ronda Dmowskiego. Dzięki temu Marszałkowską będzie można przekroczyć pieszo i rowerem na wysokości ul. Widok i Nowogrodzkiej.
Zielona Marszałkowska do 2023 roku
W następnych latach realizowane będą kolejne zmiany w ramach koncepcji „Zielonej Marszałkowskiej”, opracowanej przez Zarząd Zieleni i konsultowanej z mieszkańcami. Przewiduje ona więcej zieleni, w tym także między torowiskiem a jezdnią. Na czwartkowej sesji (10.12) radni m.st. Warszawy przyznali pieniądze na prace przygotowawcze dla kolejnych zmian na tej ulicy. To w sumie 700 tys. zł na kompleksową dokumentację projektową.
Jak informuje magistrat, na całej długości ulicy ma powstać droga dla rowerów. Od ul. Królewskiej do pl. Bankowego zostanie ona wytyczona dzięki przeniesieniu parkowania na jezdnię. Dalej na północ rowerzyści przejadą przez pl. Bankowy i drogą rowerową wzdłuż ul. Andersa dojadą na Żoliborz. Tam w ramach osobnego projektu pracujemy już nad wytyczeniem trasy rowerowej na ul. Mickiewicza. W ten sposób powstanie długi i spójny korytarz rowerowy północ-południe przez ścisłe centrum miasta.
Wówczas powstaną również wspomniane przejścia dla pieszych. Oprócz zebr na wysokości ul. Nowogrodzkiej i Widok, planowane są również naziemne przejścia na wysokości ul. Złotej (która ma zyskać pełne skrzyżowanie z ul. Marszałkowską) oraz na Osi Saskiej. W planach jest też budowa sygnalizacji świetlnej na niebezpiecznym przejściu dla pieszych przy Senatorskiej i przebudowa sygnalizacji u zbiegu z Królewską, gdzie często dochodziło do kolizji.