Przedłuża się czasowa organizacja ruchu pociągów w związku z budową nowego przystanku kolejowego Warszawa Targówek. Dzięki temu pociągi linii S3, uruchamiane przez SKM Warszawa i jadące z Lotniska Chopina do Legionowa będą kursować przez linię obwodową przynajmniej do czerwca, choć PKP PLK sygnalizują możliwość przedłużenia tego terminu o kilka miesięcy. Dalej – jak wynika z informacji, które zarządca infrastruktury przekazał przewoźnikowi – takie trasowanie pociągów nie będzie możliwe z uwagi na rozpoczęcie przebudowy Warszawa Zachodnia.
Od 15 grudnia 2019 r. pociągi linii S3 jadące do i ze stacji Warszawa Lotnisko Chopina skierowano na wyremontowaną linię obwodową – przez Warszawę Zachodnią (peron 8) i Warszawę Gdańską. Wcześniej pociągi kursowały przez dalekobieżną linię średnicową i Warszawę Centralną. Zmiana ma związek z budową nowego przystanku Warszawa Targówek (d. Stalowa), który powstaje
w rejonie ul. Radzymińskiej. Roboty wiążą się z ograniczeniem przepustowości szlaku między Warszawą Wschodnią a Warszawą Pragą.
Połączenie w takiej relacji cieszy się – jak przekazuje ZTM Warszawa – dużym zainteresowaniem pasażerów. – Dodatkowo zauważyliśmy korzystniejsze rozłożenie sumarycznego potoku w kierunku Legionowa w popołudniowym szczycie przewozowym pomiędzy pociągami linii S3 i S9 – mówi Tomasz Kunert, rzecznik prasowy ZTM. Jak jednak dodaje, porównywanie do kursów przez Warszawę Centralną jest niemiarodajne. – To są zupełnie inne relacje a pociągi inaczej funkcjonują w całej siatce połączeń – zaznacza rzecznik.
Pierwotnie zapowiadano, że taka organizacja ruchu utrzyma się do połowy marca. Wiadomo już, że zmiana potrwa dłużej. – Pociągi SKM przez stację Warszawa Gdańska do stacji Warszawa Lotnisko Chopina będą kursować do czerwca. Analizujemy możliwość wydłużenia kursów do września. Wykorzystanie połączenia w późniejszym terminie będzie zależało od możliwości ruchowych warszawskiego węzła kolejowego – informuje Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.
Na razie budowa
przystanku Warszawa Targówek toczy się dosyć niemrawo. – Przy budowie nowego przystanku wykonawca zdemontował już rozjazdy od strony stacji Warszawa Wschodnia, układane są kable teletechniczne. Postępują prace przy budowie nowego przejścia podziemnego w nasypie linii kolejowej. Wykonawca przygotowuje się do montażu nowych rozjazdów. Gromadzony jest materiał potrzebny do budowy przystanku. Planowane zakończenie robót to koniec tego roku – mówi Jakubowski. Wiadomo jednak, że utrzymanie tak długo pociągów linii S3 na zmienionej trasie przez linię obwodową może być utrudnione.
Wiele będzie zależeć od przebudowy Warszawy Zachodniej, dla której ostatnio
przeprowadzono aukcję elektroniczną. – PKP PLK na zapytanie o możliwość przejazdu przez Warszawę Zachodnią na linię radomską pisze, że „w związku z planowanym w sierpniu bieżącego roku rozpoczęciem modernizacji stacji Warszawa Zachodnia i związanymi z tym ograniczeniami w kursowaniu pociągów z/na kierunek linii nr 8 nie będzie możliwości utrzymania ciągłości prowadzenia takich przebiegów” – przekazuje Tomasz Kunert.
Po zakończeniu prac na Warszawie Zachodniej ZTM planuje wprowadzić stałe zmiany w kursowaniu SKM. – Planujemy, aby przez linię obwodową kursowały pociągi jednej linii SKM, natomiast przez linię średnicową pociągi KM w kierunku Legionowa. Takie rozwiązanie zapewnia zwiększenie częstotliwości pociągów do 30 minut oraz zapewnia podstawowo mieszkańcom północnych dzielnic Warszawy oraz Legionowa czytelniejszą ofertę pociągów SKM (lub KM) z jednego docelowego miejsca, z którego odjeżdżają i do którego przyjeżdżają pociągi. Dodatkowo linia obwodowa jest dogodnie skomunikowana z I i II linią metra – podkreśla Kunert.