Ulice Suwak i Woronicza na warszawskim Służewcu zostaną rozbudowane przez władze dzielnicy przy wsparciu firm, które mają tam siedzibę lub zarządzają tamtejszymi budynkami. W pierwszym przypadku pięć firm sfinansuje przebudowę. W drugim deweloper przekaże pod inwestycję część własnego terenu.
– Służewiec da się odkorkować. Wymaga to jednak determinacji i dobrej współpracy miasta z podmiotami prywatnymi obecnymi na Służewcu – wyjaśnia Karina Koziej, prezes stowarzyszenia Lepszy Służewiec. – Nie ma niestety jednej dużej inwestycji, która byłaby skutecznym lekarstwem. Zamiast tego trzeba równolegle wprowadzić szereg drobnych usprawnień, które razem zapewnią pożądany efekt. Należą do nich m.in. przedłużenie ulic Suwak oraz Woronicza, na co wskazuje zarówno Studium Obsługi Komunikacyjnej opracowane przez firmę WYG, jak i Analiza Rozwoju Układu Drogowego Służewca Południowego przygotowana przez Transeko – tłumaczy.
Suwak ciągnie się z północy na południe wzdłuż torów kolejowych w zachodniej części Służewca. Przedłużenie jej do ul. Cybernetyki, z przejazdem pod wiaduktem w ciągu ul. Marynarskiej pozwoli na udrożnienie tego obszaru.
– To rozwiązanie powinno być dla nas priorytetowe. Umożliwi poprawę dostępności i jakości komunikacyjnej terenów na północ i na południe od Marynarskiej – mówił niedawno w rozmowie z TVN Warszawa Tomasz Kunert z biura prasowego urzędu miasta.
Pięć firmInwestycja, która jest wyceniana na ok. 3 mln zł i jest prowadzona przez władze dzielnicowe, zostanie sfinansowana przez pięć firm – Polcom Investments XIX, Projekt Komercyjny 10, Trinity II Investments, Adgar BCII oraz niemiecką Savills Fund Management GmbH.
– Zadanie jest na etapie opracowania dokumentacji i podpisywania porozumienia, w którym deweloperzy i właściciele budynków zobowiązują się do wybudowania i pełnego finansowania inwestycji, w tym także zabezpieczenia środków na wypłatę odszkodowania za grunt pod budowę drogi – wyjaśnia Monika Chrobak-Budzińska z urzędu dzielnicy.
To dopiero pierwsza część przedłużania ul. Suwak. W wieloletnich planach rozwoju dzielnicy przewiduje się, że ulica na północy sięgnie Woronicza, a na południu ul. Bokserskiej.
DeweloperZ kolei przedłużenie Woronicza, które budzi zdecydowanie większe emocje i już od dłuższego czasu jest
wyczekiwane przez mieszkańców pobliskiego Wyględowa, będzie ułatwione dzięki temu że deweloper Dom Development przekaże pod budowę część własnego terenu. Dziś Woronicza kończy się ślepo przed torami kolejowymi. Zostanie przedłużona po łuku, obok torów, do niewielkiej uliczki Wyjazd łączącej się z ul. Żwirki i Wigury.
– Urząd podpisał porozumienie z deweloperem mówiące, że dzielnica otrzyma część gruntu pod drogę. Pozwoli to zmniejszyć nakłady finansowe na wykup gruntów pod realizację zadania inwestycyjnego – tłumaczy Chrobak-Budzińska.
Inwestycja według wstępnych planów miała ruszyć na przełomie 2017 i 2018 r. Miasto zleciło jednak dodatkowe analizy w tej kwestii, więc może się nieco przesunąć. Zakładany koszt to 26 ml zł, z czego 18 mln zł miał kosztować wykup gruntów. Nie wiadomo ile miasto zaoszczędzi dzięki deweloperowi.
Woronicza jest o tyle istotne dla mieszkańców, że pozwoli samochodom na wyjazd ze Służewca w stronę ulicy Żwirki i Wigury. Dziś kierowcy, próbując przedostać się w tamtą stronę, rozjeżdżają małe osiedlowe uliczki.