Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Start budowy kolektora i tramwaju na Gagarina przesuwa się na 2022 r.

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-08-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawa: Start budowy kolektora i tramwaju na Gagarina przesuwa się na 2022 r.
fot. WU
Nie mają szczęścia warszawskie inwestycje tramwajowe. Rozpoczęcie robót, w ramach zawartej w zeszłym roku umowy na projekt i budowę kolektora oraz odcinka trasy tramwajowej na ul. Gagarina, przesunięto na przyszły rok. Do projektu wprowadzono szereg zmian, w tym dotyczących głębokości i technologii wykonania kolektora czy umieszczenia kabli trakcyjnych.

W maju 2020 r. MPWiK i Tramwaje Warszawskie zawarły umowę z konsorcjum firm Inżynieria Rzeszów i Balzola na projekt i budowę kolektora Mokotowskiego Bis wraz z torowiskiem tramwajowym w ciągu ul. Gagarina (na odcinku od Sułkowickiej do Czerniakowskiej). Jej wartość to 190 mln zł. To jedna z odnóg planowanej trasy tramwajowej do Wilanowa (na budowę zasadniczej części trasy przetarg ma zostać ogłoszony niebawem, choć z uwagi na napięte harmonogramy inwestycja będzie fazowana, by uratować środki unijne).

Zmiany w projekcie

Wcześniej MPWiK zapowiadało, że inwestycja wejdzie w fazę realizacji w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy. Tak się jednak nie stało – żadne prace, jak dotąd nie toczą się jeszcze w terenie. – Zmiany w harmonogramie na etapie projektowania wynikają z wysokiego stopnia skomplikowania inwestycji, przewidzianej do realizacji w silnie zurbanizowanym i gęsto uzbrojonym terenie. Skoordynowanie oraz uzgodnienie wszystkich rozwiązań dla tak rozbudowanego projektu wielobranżowego – szczególnie w czasie pandemii – jest pracochłonne i wymaga czasu – wyjaśnia teraz MPWiK. Konieczne są uzgodnienia z gestorami istniejącej infrastruktury, czy uzgodnienie docelowych rozwiązań układu drogowego.

W założeniach projektowych wprowadzono też szereg zmian. Obecnie, w związku z analizami wpływu inwestycji na układ hydrauliczny sieci, trwa procedowanie zmiany głębokości posadowienia kolektora, a także zmiany technologii wykonania na tzw. bezwykopową. Z uwagi na duże zagęszczenie istniejących sieci zrezygnowano z budowy kanalizacji kablowej na potrzeby sieci trakcyjnej. W zamian planowany jest montaż kabli trakcyjnych w gruncie. Zmieniono też sylwetkę słupów trakcyjnych, które dostosowano do wytycznych biur miejskich. Dodatkowo, jak przekazuje inwestor, rozważana jest zmiana nawierzchni torowiska z trawiastej na rozchodnik, który jest korzystniejszy z punktu widzenia późniejszej eksploatacji.

Obecnie, jak informuje MPWiK, trwają „intensywne prace projektowe” i pozyskiwane są „niezbędne opinie i uzgodnienia jednostek administracyjnych”. W kwietniu została wydana decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. – W najbliższym czasie planowane jest wystąpienie z projektem zagospodarowania terenu na naradzie koordynacyjnej w celu uzgodnienia usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu. Kolejnym kluczowym etapem prac projektowych będzie uzyskanie pozwolenia na budowę – informuje MPWiK. Przed rozpoczęciem zasadniczych robót konieczne będzie też uzgodnienie projektów wykonawczych i zrealizowanie prac przygotowawczych (np. wprowadzenie tymczasowej organizacji ruchu czy organizacja placu budowy).

Start przesunięty na przyszły rok. A koniec?


Teraz rozpoczęcie robót planowane jest w I połowie 2022 r. – W pierwszej kolejności rozpoczną się prace przygotowawcze i organizacja placu budowy, a następnie roboty zasadnicze. Obejmują one prace związane z przebudową sieci ciepłowniczej i budową komór na potrzeby montażu kolektora Mokotowskiego Bis – informuje MPWiK. W sumie na realizację zamówienia przeznaczono 34 miesiące, czyli niespełna trzy lata. Oznacza to, że prace powinny zakończyć się wg kontraktu w marcu 2023 r. Inwestor zaznacza jednak teraz, że termin zakończenia inwestycji „może ulec zmianie”, ale nadal roboty mają się zakończyć w 2023 r.

Na razie nie wiadomo ile drzew zostanie wyciętych w związku z inwestycją i pracami towarzyszącymi. Dokładna liczna zostanie określona po uzyskaniu decyzji administracyjnych. Jednocześnie jednak inwestor informuje, że chce ograniczyć skalę wycinek do „absolutnie niezbędnego minimum”. W stosunku do pierwotnych założeń i tak ograniczono liczbę drzew przeznaczonych do wycinki o połowę. Zaplanowano oczywiście nasadzenia kompensacyjne drzew, traw ozdobnych i łąk kwietnych.

Wiadomo, że inwestycja będzie wiązać się z dużymi utrudnieniami w ruchu. Kolektor budowany będzie pod północną jezdnią, a sieć ciepłownicza – po południowej stronie jezdni od Sułkowickiej do Sieleckiej i po północnej, na dalszym odcinku do Czerniakowskiej. Czasowa organizacja ruchu zakłada wykonanie przewiązek ruchu między jezdniami w zależności od lokalizacji wykonywania prac. Rozwiązania wymagają koordynacji z remontem wiaduktów w ciągu Trasy Łazienkowskiej. Nie przewidziano buspasów czy śluż, które mogłyby usprawnić przejazd komunikacji publicznej w czasie prace. Ponadto wykonawca pozyskał już komplet opinii i przygotowuje się do złożenia projektu stałej organizacji ruchu w miejskim Biurze Zarządzania Ruchem.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Przestrzeń

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Witold Urbanowicz 11 września 2023

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Udało się już przełączyć ciepłociąg

Przestrzeń

Warszawa: Na początku jesieni możliwa umowa na tory na Rakowieckiej

Przestrzeń

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Przestrzeń

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Witold Urbanowicz 11 września 2023

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Udało się już przełączyć ciepłociąg

Przestrzeń

Warszawa: Na początku jesieni możliwa umowa na tory na Rakowieckiej

Przestrzeń

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5