Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Warszawa: Strefa Czystego Transportu większa – ale z dodatkowymi ulgami

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
14-11-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Warszawa: Strefa Czystego Transportu większa – ale z dodatkowymi ulgami
mat. UM Warszawa
Na najbliższej sesji Rady Miasta głosowana będzie uchwała ws. ustanowienia Strefy Czystego Transportu w Warszawie. Do projektu wprowadzono zmiany – m.in. powiększono obszar obowiązywania strefy.

Mieszkańcy, w badaniu zamówionym przez Ratusz, w większości poparli wprowadzenie SCT. Zorganizowano też kilka spotkań ogólnych, w czasie których wpłynęło 3000 uwag. Okazało się, że „nieprzekonywalni przeciwnicy SCT są głośni, ale nieliczni”. Zwolennicy strefy opowiadali się za jej powiększeniem, a pozostali – za zmniejszeniem wpływu strefy na ich codziennie życie.

Po konsultacjach wprowadzono szereg zmian do projektu. Uwzględniono m.in. głos seniorów, dla których wymiana starego auta to wysiłek, mieszkańców strefy, który korzystają z samochodów sporadycznie, ale czasem muszą wyjechać w dalszą trasę, a także osób niepełnosprawnych. Co prawda są wyłączeni ustawowo, ale tylko w przypadku specjalnie oznakowanych aut. Ratusz chce rozszerzyć tę kategorię. – Rozszerzamy obszar strefy, ale wprowadzamy więcej ulg. To kompromis – mówi Monika Beuth, rzeczniczka ratusza.

Powiększony obszar strefy na prawym brzegu Wisły ma być ograniczony Trasą Toruńską, linią kolejową do Legionowa, obwodową i Otwocka, a także Trasą Siekierkowską. Na lewym brzegu – Trasą Siekierkowską, al. Sikorskiego, Doliną Służewiecką, Rzymowskiego, Marynarską, torami linii obwodowej, Al. Jerozolimskimi, al. Prymasa Tysiąclecia i Trasą Armii Krajowej. Ulice graniczne są poza SCT. Ze strefy wyłączony zostanie dojazd do Dworca Zachodniego.

I etap strefy ma zostać wdrożony w 2024 r. – ten termin obowiązuje jednak jedynie mieszkańców strefy, którzy kupią auto po przyjęciu uchwały o strefie bądź aut spoza strefy. Mieszkańcy zamieszkujący jej obszar i płacący podatki w Warszawie otrzymają bufor czasowy – jeśli kupili auto przed końcem 2023 r., będą mogli nim jeździć bez limitów do końca 2027 r. Od 2028 r. będzie ich obowiązywać limit ogólny (wówczas do strefy wjadą maks. 22-letnie auta benzynowe lub 13-letnie diesle).

Wprowadzona zostanie ulga dla seniorów. Auta osobowe – w przypadku pojazdów kupionych do końca 2023 r., których właściciel lub współwłaściciel do końca 2023 r. skończy 70 lat i będzie się poruszać tym pojazdem jako pasażer bądź kierowca – będą mogły poruszać się po strefie bezterminowo.

Ponadto zostaną wprowadzone dodatkowe wyłączenia w przypadku pojazdów historycznych. Auta starsze niż 40 lat, z żółtymi tabliczkami, wjadą bez ograniczeń. Zabytki w wieku 25-40 lat będą mogły wjeżdżać do strefy po uzyskaniu opinii rzeczoznawcy. Dodatkowo, na okoliczność oficjalnej imprezy (np. zlot historycznych aut) lub wydarzenia kulturalnego będzie można wjechać do strefy autem niespełniającym wymogów maksymalnie w ciągu 10 dni w roku.

Poza tym osoby z niepełnosprawnością, posiadające kartę parkingową, będą mogły wskazać jeden, dowolny pojazd, którym wjadą do strefy (ustawa zwalniała jedynie pojazdy specjalnie oznakowane). Dodatkowo utrzymana zostanie możliwość wjazdu autem niespełniającym wymogów cztery razy do roku – w ramach sytuacji losowych.

W wyniku nowelizacji ustawy o elektromobilności zdecydowana większość pojazdów spełniających wymogi nie będzie już musiała być znakowana specjalnymi nalepkami. Kontrola uprawnień będzie możliwa poprzez skanowanie rejestracji i dostęp do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Ratusz szacuje, że wyda maksymalnie do 75 tys. nalepek dla pozostałych pojazdów – dla mieszkańców SCT, seniorów, osób z niepełnosprawnościami ze starymi pojazdami. To znacząco obniży koszty wprowadzenia strefy.   



  
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Walka ze smogiem: Potrzeba dobrego prawa i dużych pieniędzy

Prawo & Finanse

Samorządy: Ochrona klimatu? Rząd nie pomaga, lecz przeszkadza

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Łódź: Najpierw remonty, potem strefa czystego transportu

Przestrzeń

Łódź: Najpierw remonty, potem strefa czystego transportu

Kasper Fiszer 02 października 2023

Od kiedy Strefy Czystego Transportu w miastach?

Przestrzeń

Od kiedy Strefy Czystego Transportu w miastach?

inf. pras enewsroom.pl 19 września 2023

Pozostałe z wątku:

Walka ze smogiem: Potrzeba dobrego prawa i dużych pieniędzy

Prawo & Finanse

Samorządy: Ochrona klimatu? Rząd nie pomaga, lecz przeszkadza

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Łódź: Najpierw remonty, potem strefa czystego transportu

Przestrzeń

Łódź: Najpierw remonty, potem strefa czystego transportu

Kasper Fiszer 02 października 2023

Od kiedy Strefy Czystego Transportu w miastach?

Przestrzeń

Od kiedy Strefy Czystego Transportu w miastach?

inf. pras enewsroom.pl 19 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5