Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Szeroka Grójecka i wąskie przystanki. Wreszcie szansa na zmianę?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-02-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawa: Szeroka Grójecka i wąskie przystanki. Wreszcie szansa na zmianę?
fot. WU
W wielu miejscach pasażerowie stołeczne komunikacji tramwajowej korzystają wciąż ze substandardowych rozwiązań w postaci np. wąskich przystanków, pozbawionych podstawowych udogodnień i niedostoswanych do potoków pasażerskich. Tak jest na Grójeckiej, która dawno straciła miano głównej wylotówki Warszawy na Kraków, Katowice i Wrocław. Wygląda na to, że w mieście zaczął dojrzewać klimat do zmian. – Jesteśmy gotowi rozpocząć projekt przebudowy tej ulicy, poprawiając warunki dla pasażerów i ustanowić silną zieloną falę dla tramwajów. Oczywiście kosztem jednego pasa w każdą stronę – zadeklarował Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.

Niegdyś ciąg Grójeckiej i al. Krakowskiej – w stronę Raszyna i Janek – był główną wylotówką z Warszawy na trasy do Krakowa, Katowic czy Wrocławia. Zmieniło się to po rozbudowie układu drogowego – rozbudowie Alej Jerozolimskich, oddaniu kolejnych odcinków obwodnicy Warszawy, autostrady A2 czy Trasy Salomea – Wolica. Sama ulica zachowała swój pierwotny, przelotowy kształt. Z jednej strony – przy zmniejszonym ruchu – problemem są kierowcy nadmiernie łamiący przepisy, o czym świadczą chociażby rekordowe w skali kraju wyniki fotoradaru przy Dickensa, a także tragiczne w skutkach wypadki. Z drugiej strony istotną kwestią do rozwiązania są substandardowe rozwiązania dla innych użytkowników, w tym przede wszystkim pasażerów tramwajów, którzy w wielu miejscach zmuszeni są do korzystania ze zbyt wąskich przystanków, pozbawionych wiat i niedostosowanych do ciągle rosnących potoków podróżnych. Ci, aby się wyminąć, często muszą schodzić na torowisko.

Dyskusja o kształcie Grójeckiej toczy się niemrawo już od lat. Przyczynkiem do nowej jej odsłony jest niedawny wypadek na wysokości wiaduktu przy stacji PKP Warszawa Rakowiec. Kierowca z powodu znacząco nadmiernej prędkości wypadł z trasy i zabił pieszą na chodniku. Nie pomogły tutaj nawet bariery energochłonne.

Tym razem wygląda na to, że w mieście dojrzewa klimat do zmian. – Jesteśmy gotowi rozpocząć projekt przebudowy tej ulicy, poprawiając warunki dla pasażerów i ustanowić silną zieloną falę dla tramwajów. Oczywiście kosztem jednego pasa w każdą stronę. Oby ta tragedia przyspieszyła realizację niezbędnych zmian – odpowiedział na głosy aktywistów Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.

Co ważne, nie jest to głos w mieście odosobniony. – Zawsze popieramy zmiany w organizacji ruchu, które poprawiają bezpieczeństwo. Czekamy na koncepcję i projekt Tramwajów Warszawskich. Spółka dysponuje środkami na koncepcję – mówi Karolina Gałecka, rzeczniczka ratusza. Wspomina też niedawny audyt przejść dla pieszych, na bazie którego są wdrażane zmiany podnoszące bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu (doświetlanie, światła, ronda, wysepki itp.). Jednocześnie podkreśla, że istota problemu jest inna. – Żadna zmiana organizacji ruchu, co pokazują ostatnie wypadki, nie zagwarantuje bezpieczeństwa, jeśli będziemy tolerować piratów drogowych. Ważne są dodatkowe kontrole, egzekucja przepisów i wysokie mandaty – dodaje Gałecka.

W całej dyskusji ważna jest jednak nie tylko kwestia bezpieczeństwa, co poprawa warunków dla pasażerów komunikacji tramwajowej. – Wiemy, że to przebudowa przystanków tramwajowych na Grójeckiej jest elementem większych prac, od których powinna zacząć się przebudowa całej ulicy. Przystanki w czterech miejscach – przy Korotyńskiego, Dickensa, PKP Rakowiec i Bakalarskiej powinny być zdecydowanie szersze, bo dziś nie spełniają potrzeb pasażerów. Ich przebudowa pociągnie za sobą zmiany na Grójeckiej i przeprojektowanie skrzyżowań – wyjaśnia Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. – Mamy za sobą analizę stanu istniejącego, badania ruchu, inwentaryzację i wiemy w którą stronę powinny iść zmiany i gdzie powinny być przystanki. Ważne są badania ruchu, które odpowiadają ile kierowców w drodze do Warszawy przestało jeździć Grójecką i Krakowską i zaczęło korzystać z ekspresowej trasy Salomea – Wolica. Jesteśmy w stanie szybko wraz z ZDM wykonać pełną koncepcję zmian na tej ulicy – dodaje.

fot. WU
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Parada zabytkowych i współczesnych tramwajów przejedzie przez Kraków

Przestrzeń

Parada zabytkowych i współczesnych tramwajów przejedzie przez Kraków

Redakcja/inf. pras. 15 września 2023

PLK odsłoniły mural ku czci Dmowskiego w tunelu na Warszawie Wschodniej

Przestrzeń

Bytom. Tramwaje znów nie dojadą na Stroszek

Komunikacja

Bytom. Tramwaje znów nie dojadą na Stroszek

Redakcja/inf. pras. 15 września 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Parada zabytkowych i współczesnych tramwajów przejedzie przez Kraków

Przestrzeń

Parada zabytkowych i współczesnych tramwajów przejedzie przez Kraków

Redakcja/inf. pras. 15 września 2023

PLK odsłoniły mural ku czci Dmowskiego w tunelu na Warszawie Wschodniej

Przestrzeń

Bytom. Tramwaje znów nie dojadą na Stroszek

Komunikacja

Bytom. Tramwaje znów nie dojadą na Stroszek

Redakcja/inf. pras. 15 września 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5