W końcówce zeszłego roku PKP SA podpisały umowę z firmą, która wyczyści i zaimpregnuje okładziny kamienne na dworcu Warszawa Śródmieście. Kolej nie zdradza jednak kto wykona usługę, ani ile będzie to kosztować.
Powierzchnia ścian, pokrytych charakterystycznym żółtawym, porowatym trawertynem, wynosi dokładnie 3 149,62 m2 – obejmuje to hole kasowe, łącznik od strony Warszawy Centralnej, wejścia od strony Emilii Plater i Marszałkowskiej oraz kolumny. Umowa z wykonawcą została podpisana przed świętami Bożego Narodzenia. PKP SA jednak nie zdradza wiele szczegółów. – Wybór wykonawcy był prowadzony w trybie zamówienia niepublicznego, w związku z czym nie upubliczniamy szczegółowych informacji związanych z umową – informuje Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP SA.
Prace powinny zostać wykonane do połowy marca 2024 r. – W pierwszym etapie wykonawca powinien uzyskać zgodę konserwatora zabytków dot. proponowanej technologii czyszczenia materiałów – zaznacza Stilger.
Ściany były już raz czyszczone w 2006 r. w czasie odbywającego się wówczas remontu tunelu podmiejskiego. Od tego czasu zdążyły się jednak pokryć charakterystycznym rdzawym nalotem. Zwracała na to uwagę w marcu zeszłego roku ówczesna posłanka Hanna Gill-Piątek. Ówczesny wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel odpowiadał, że „niedasie” nic z tym zrobić. „Spółka PKP SA zwraca uwagę, że dworzec Warszawa Śródmieście użytkowany jest od ponad 40 lat, a częstotliwość przejazdu na nim pociągów jest największa w Polsce. Przy tak wzmożonym ruchu pociągów powstały pył tworzy rdzawy nalot, który wżera się w strukturę kamienia i nie jest możliwy do usunięcia nawet specjalistyczną chemią, przeznaczoną do mycia powierzchni kamiennych” – przekazał Bittel, wskazując też na niewielkie okienko czasowe, w którym w ogóle mogą być prowadzone takie prace.
Później do posłanki zgłosiły się specjalistyczne firmy, które wskazały, że dworzec jak najbardziej można wyczyścić. Wiceminister w kolejnej odpowiedzi wskazał, że ściany są myte ciśnieniowo z zastosowaniem środków chemicznych o zasadowym odczynie. „Spółka wyjaśniła również, że w procesie czyszczenia nie są stosowane środki chemiczne, które mogłyby uszkodzić strukturę kamienia. (…) Obecnie PKP SA zbiera oferty firm na wyczyszczenie ścian na ww. dworcu z zastosowaniem innych technik, np. piaskowanie ścian, laserowe usuwanie zabrudzeń wraz z impregnacją kamienia, aby uzyskać jak najlepszy efekt. Jednocześnie uprzejmie informuję, że Ministerstwo Infrastruktury dostrzegając zasygnalizowaną (…) problematykę, wystąpiło do prezesa zarządu PKP SA o zwrócenie szczególnej uwagi na kwestie związane z utrzymaniem czystości na dworcu Warszawa Śródmieście” – odpowiadał Andrzej Bittel.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.