Mimo wcześniejszych zapowiedzi dopiero w marcu ma ruszyć budowa nowego przystanku kolejowego Warszawa Targówek. Na razie wykonawca zgromadził na placu budowy materiały. – Prace są wykonywane zgodnie z harmonogramem – mówi Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK. Przystanek zapowiada się nader skromnie – pomimo wcześniejszych deklaracji kolejarzy o podniesieniu standardu w zakresie wyposażenia przystanków w obszarze aglomeracji.
Latem zeszłego roku przedstawiciele PKP PLK zapowiadali, że budowa kolejowego Warszawa Targówek (Stalowa) ruszy w IV kwartale 2018 r. Na razie jednak trwają jedynie prace przygotowawcze. – Na placu budowy wykonawca zgromadził już 15 000 podkładów, 10 km nowych szyn i 27 rozjazdów, 200 ścianek i płyt peronowych. Przygotowany jest teren pod inwestycję – wyjaśnia Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.
Jak podkreśla Jakubowski, roboty wykonywane są „zgodnie z harmonogramem”. – Pierwsze prace mają rozpocząć się jeszcze w marcu. W pierwszym etapie przebudowywane będą tory i siec trakcyjna. W drugiej połowie tego roku rozpoczną się prace przy budowie nowego przystanku Warszawa Targówek – mówi Jakubowski. Nowy przystanek powinien zostać zbudowany do końca tego roku.
Zakres prac przewiduje budowę dwóch jednokrawędziowych peronów. Ponadto po północnej stronie przystanku, na wysokości ul. Stalowej, powstanie przejście pod torami, które zostanie wyposażone w pochylnie dla osób o ograniczonej mobilności. – W ramach inwestycji powstanie także przejście pod linią kolejową, które umożliwi bezpieczny dostęp do zabytkowego cmentarza cholerycznego usytuowanego pomiędzy trzema liniami kolejowymi – mówi Karol Jakubowski.
Jakiś czas temu przedstawiciele PKP PLK mówili o aglomeracyjnym standardzie modernizacji i budowy przystanków w Warszawskim Węźle Kolejowym. Zadaszenia miały obejmować sporą część peronu – czego przykładem może być niedawno zmodernizowana linia obwodowa. Niekonsekwentnie na przystanku Warszawa Targówek PKP PLK wracają do najprostszych rozwiązań. – Na etapie projektu, po analizie potrzeb, przyjęto ustawienie trzech wiat na peronie. Jeśli podczas eksploatacji rzeczywiście okaże się, że potrzeby są większe możliwa będzie zmiana formy wiat – mówi Jakubowski.
Nowy przystanek powstanie w pobliżu wiaduktu kolejowego nad ul. Radzymińską na torach łączących stację Warszawa Wschodnia ze stacją Warszawa Praga. To
element projektu związanego z poprawą przepustowości linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Mińsk Mazowiecki. Obejmuje on także przyległe odcinki linii kolejowych.