Spore zmiany szykują się w tegorocznym budżecie oraz wieloletniej prognozie finansowej Warszawy. Wydatki na inwestycje do 2023 r. spadną aż o 1,7 mld zł. Zmiany są wyjaśnione spadkiem dochodów spowodowanym koronawirusem oraz zmianami podatkowymi obciążającymi budżet.
Na najbliższej sesji Rady Miasta, wypadającej 24 września, głosowane będą zmiany w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2020-2050 oraz budżecie miasta na ten rok. Spowodowane są one obniżeniem planu dochodów w następstwie koronawirusa, weryfikacji prognozy dochodów związanych z subwencją ogólną i Rządowym Funduszem Inwestycji Lokalnych, a także przesunięciami środków między latami.
I tak w latach 2020-2025 dochody mają być mniejsze łącznie o 2.668,5 mln zł. Wydatki bieżące zmniejszą się o 498,5 mln zł, natomiast majątkowe (na inwestycje) w tym czasie wzrosną o 44,0 mln zł do kwoty 14.568,8 mln zł – przy czym, co ważne, w latach 2020-2022 wydatki majątkowe będą mniejsze aż o 1.680 mln zł, natomiast w latach 2023-2025 wzrosną o 1.724 mln zł. Deficyt w perspektywie do 2025 r. zwiększy się o kwotę 2.214,1 mln zł.
W tym roku dochody miasta będą mniejsze o 1.505,3 mln zł i wyniosą 18,271 mld zł. Wpływy ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej będą aż o 202 mln zł niższe. Plan wydatków bieżących będzie mniejszy o 126,3 mln zł u wyniesie 19,025 mld zł, natomiast plan wydatków majątkowych będzie mniejszy o 465,6 mln zł i wyniesie 3,049 mld zł. Deficyt wzrośnie z 913,4 mln zł do kwoty 3,804 mld zł.
Szykują się oszczędności w zakresie zakupu usług przewozowych, planowanych na kwotę 2,985 mln zł. W tym roku wydatki będą niższe o 41,6 mln zł, co związane jest – jak wyjaśnia miasto – ze zwrotem podatku VAT. Metro Warszawskie dostanie 528,7 mln zł – to jest o 6,8 mln zł mniej. MZA dostaną 795,6 mln zł – to jest o 15,4 mln zł mniej. Pozostali przewoźnicy autobusowi dostaną 262,8 mln zł – to jest o 3,5 mln zł mniej. SKM dostanie 167,7 mln zł – to jest o 2,5 mln zł mniej. Tramwaje Warszawskie dostaną 737,2 mln zł – to jest o 11,2 mln zł mniej. Mniej dostają też pozostali przewoźnicy kolejowi (w ramach wspólnego biletu). Prognozowane wydatki na zakup usług przewozowych w przyszłym roku wynoszą: Metro Warszawskie – 584,9 mln zł, MZA – 821,0 mln zł, pozostali przewoźnicy autobusowi – 280,9 mln zł, SKM – 227,6 mln zł, TW – 906,2 mln zł, pozostali przewoźnicy kolejowi – 70,0 mln zł.
W zakresie inwestycji komunikacyjnych – bez większych zmian do 2021 r. realizowana będzie budowa trasy tramwajowej do pętli Winnica. Można spodziewać się za to zmian w zakresie innych inwestycji, realizowanych bezpośrednio przez Tramwaje Warszawskie. W tym roku spółka TW zostanie dokapitalizowana kwotą mniejszą o 50 mln zł niż planowano, a w przyszłym – o 100 mln zł. Zwiększenie dokapitalizowania względem planu przewidziano natomiast w latach 2022, 2023 i 2025 r. W sumie do 2025 r. spółka ma zostać dokapitalizowana kwotą w wysokości 761 mln zł (to jest o 200 mln zł więcej niż planowano).
Faktem stają się
opóźnienia w budowie metra. W latach 2020-2023 wydatki związane z budową odcinka zachodniego między stacją C4 Powstańców Śląskich i C1 Karolin wraz z STP Karolin zostaną zmniejszone o kwotę w wysokości 485,7 mln zł i przesunięte na lata 2023-2024. Przesunięte w czasie zostanie też 196,2 mln zł na odcinek wschodni-północny od stacji C18 Trocka do stacji C21 Bródno.
Środki na przebudowę pl. Narutowicza z lat 2020-2022 zostaną przesunięte na lata 2023-2025. To oczywiście nie oznacza jeszcze, że inwestycja zostanie wtedy zrealizowana – wszystko
zależy od przebiegu przebudowy linii średnicowej i uzgodnionej organizacji ruchu.