Tramwaje Warszawskie prowadzą przetarg na dokumentację projektową dla przebudowy torowiska w al. Waszyngtona. To wyjątkowa w stolicy trasa – tory są poprowadzone po zewnętrznych stronach szerokiej jezdni. Niewykluczone, że ten układ się zmieni. Projektant ma przeanalizować kilka wariantów.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy torowiska w al. Waszyngtona pomiędzy rondami Wiatraczna i Waszyngtona. W zakres robót wchodzi też niezbędna przebudowa układu drogowego – wraz z przebudową infrastruktury pieszej i rowerowej. W ramach opcji przewidziano nadzór autorski i wsparcie techniczne.
Warianty
Przewidziano kilka wariantów inwestycji. Wariant 0 zakłada zachowanie istniejącego układu drogowo-torowego – dwa torowiska jednotorowe po zewnętrznej stronie jezdni o przekroju 1x4, z dopuszczeniem lokalnych przewężeń dla poprawy bezpieczeństwa. Słupy trakcyjne przewidziano po zewnętrznych stronach torowiska. Założono zielone torowisko.
Wariant nr 1 zakłada ulokowanie dwutorowej trasy tramwajowej po północnej stronie jezdni na odcinku od ronda Waszyngtona do Międzynarodowej i po południowej stronie od Międzynarodowej do ronda Wiatraczna. Założono jezdnię o przekroju 1x2, z dopuszczeniem dodatkowych pasów w rejonie skrzyżowań. Założono zielone torowisko, preferowane są słupy trakcyjne po zewnętrznej stronie torowiska.
Wariant nr 2 przewiduje dwutorowe torowisko w pasie dzielącym jezdnie al. Waszyngtona od ronda Waszyngtona do Międzynarodowej. Ulica otrzymałaby na tym odcinku układ po dwie jezdnie jednopasowe (2x1). Na dalszym odcinku – w stronę ronda Wiatraczna – torowisko przechodziłoby na południową stronę jezdni o przekroju 1x2 (jedna jezdnia po jednym pasie na kierunek). Dopuszczone są dodatkowe pasy w rejonie skrzyżowań. Przewidziano zielone torowisko oraz słupy po zewnętrznej stornie torowiska.
Wariant nr 3 przewiduje układ drogowo-torowy o przekroju dwujezdniowym (2x2). Zewnętrze pasy przeznaczone byłyby na torowisko. Dopuszczono dodatkowe pasy w obrębie skrzyżowań. Projektant ma dążyć do zapewnienia możliwości nasadzeń zieleni wysokiej w pasie dzielącym jezdnie. Preferowane są słupy trakcyjne po zewnętrznej stronie.
Wariant nr 4 zakłada z kolei dwutorową trasę tramwajową po środku w pasie dzielącym na całej długości al. Waszyngtona. Przewidziano układ jezdni 2x1 (dwie jezdnie po jednym pasie) – z dopuszczeniem dodatkowych pasów na skrzyżowaniach. Założono zielone torowisko i słupy po zewnętrznych stronach. Wariant nr 5 to propozycja autorska projektantów.
Dodatkowe warunki
Układ drogowo-torowy powinien zakładać zachowanie istniejących szpalerów drzew, a wręcz zwiększenia odległości między drzewami a torowiskiem czy jezdnią. Zwiększone ma zostać bezpieczeństwo podróżnych – zamawiający nie dopuszcza powielenia obecnej sytuacji, w której autobusy zatrzymują się na jezdni, a obsługa pasażerów odbywa się z przejściem przez torowisko. Nie jest też dopuszczone wyznaczane pasów do skrętu w prawo na torowisku. Przewidziane ma zostać porządne odwodnienie – nie jest dopuszczalne odwodnienie jezdni poprzez spływanie wód opadowych i roztopowych na torowisko.
To nie koniec warunków. Układ drogowo-torowy powinien dążyć po zapewnienia w al. Waszyngtona, na odcinku na zachód od. ul. Saskiej, maksymalnie dużej powierzchni akumulacji dla pojazdów jadących w kierunku zachodnim w celu poprawy warunków ruchu na włączeniu ul. Saskiej – w uzasadnionych przypadkach dopuszczone jest prowadzenie ruchu autobusowego w ciągu al. Waszyngtona od. ul. Saskiej do ronda Waszyngtona po torowisku tramwajowym pod warunkiem zapewnienia przepustowości. Na skrzyżowaniu z Saską ma być zapewniona możliwość przejazdu autobusów we wszystkich relacjach.
Projektowane rozwiązania muszą umożliwiać realizację trasy tramwajowej na Gocław, a także możliwość wybudowania w przyszłości dwutorowej trasy tramwajowej na odcinku od al. Waszyngtona w kierunku ul. Grochowskiej, w korytarzu ul. Międzynarodowej. Musi być też zapewniona możliwość prowadzenia ruchu autobusów w relacji ul. Międzyborska (z kierunku ul. Grochowskiej) – al. Waszyngtona – ul. Grenadierów (w kierunku al. Stanów Zjednoczonych). Torowisko na rondzie Wiatraczna powinno być dowiązane do stanu istniejącego, ale wykonawca ma ująć w projekcie wstępnym dowiązanie wariantów inwestycyjnych do projektowanych rozwiązań w ramach III linii metra.
Szerokość jednotorowego torowiska określono na 3 m, a jednotorowego pasa autobusowo-tramwajowego na 3,5 m. Torowisko ma zostać zaprojektowane dla prędkości 70 km/h. Na rozjazdach dla kierunku zasadniczego (na wprost) założono prędkość 35 km/h, a dla kierunku zwrotnego – 15 km/h. Projektant ma dążyć do projektowania rozjazdów z krzyżownicami głębokorowkowymi. Wymagane są perony o długości 68 m i szerokości min. 3,5 m. Na i przy peronach przewidziano drzewa. Algorytmy sygnalizacji mają uwzględniać priorytet akomodacyjny dla tramwajów.
Przebudowa odległa
Termin składania ofert mija 26 sierpnia. O wyborze zdecydują cena (90%), doświadczenie projektanta w specjalności inżynieryjnej drogowej w zakresie torowym (6%) oraz doświadczenie Koordynatora ds. ochrony środowiska (4%).
Na realizację dokumentacji – wraz z uzyskaniem uzgodnień środowiskowych, pozwoleń i opracowaniem projektu wykonawczego – przeznaczono 1187 dni (ok. 39 miesięcy). Projekt wstępny powinien zostać przekazany w ciągu 60 dni, a wariant wynikowy – w ciągu 190 dni. Projekt budowlany powinien zostać przedstawiony do uzgodnień w ciągu 645 dni od zawarcia umowy. Czas realizacji robót budowlanych szacowany jest na 23 miesiące. Wstępnie założono ich przeprowadzenie w latach 2027-30.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.