Partner serwisu
Przestrzeń

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa nie ruszy we wrześniu. Trzeba poprawić torowisko

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
18-07-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawa: Tramwaj  do Wilanowa nie ruszy we wrześniu. Trzeba poprawić torowisko
fot. Budimex
Zapowiadane na początek września otwarcie trasy tramwajowej do Wilanowa nie dojdzie do skutku. Start – jak informuje wykonawca – trzeba przesunąć o kilka tygodni. Powodem są błędy w podtorzu i konieczność dokonania poprawek. Mieszkańcy muszą się liczyć z dłuższymi utrudnieniami przy przebudowie układu drogowego – wykonawca poinformował, że roboty „będą realizowane w I połowie 2025 r.”.

W maju uruchomiony został I odcinek tramwaju do Wilanowa – wzdłuż Goworka, Spacerowej i Gagarina z krańcem przy Czerniakowskiej. W sumie to ok. 2 km nowych torowisk. Natomiast 2 września miała zostać uruchomiona główna trasa tramwaju do Wilanowa – ok. 6,5-kilometrowego odcinka od skrzyżowania Spacerowej, Belwederskiej i Gagarina – wzdłuż Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej – do krańca przy ul. Branickiego w Miasteczku Wilanów. Oczywiście to już kolejna data, bo pierwotnie, zgodnie z kontraktem, tramwaje miały ruszyć na przełomie 2023 i 2024 r.

Od dawna jednak pojawiły się jednak wątpliwości co do realności także i wrześniowego terminu. Przedstawiciele Tramwajów Warszawskich asekuracyjnie dodawali, że data ta wynikała z deklaracji i zapewnień wykonawcy. Aby dotrzymanie tego terminu było możliwe – jak zaznaczała spółka – najpóźniej w połowie sierpnia powinna zostać osiągnięta gotowość operacyjna nowego torowiska. Infrastrukturę trzeba bowiem przetestować przed rozpoczęciem jazd liniowych. Budimex informował 16 lipca, że ułożono ok. 13,5 tys. metrów bieżących szyn. To ok. 70% całości torów planowanych do ułożenia, łącznie z odnogą na św. Bonifacego, która miała być gotowa później. Wczoraj zaś – niejako w odpowiedzi na głosy o pustkach na budowie – wykonawca podsumowywał swoje zaangażowanie osobowe i sprzętowe: ponad 500 pracowników fizycznych i ok. 200 jednostek sprzętu na placu budowy oraz ok. 100 osób w ramach nadzoru budowlanego nad poszczególnymi częściami inwestycji.

Teraz wiadomo już oficjalnie, że nie uda się dotrzymać wrześniowego terminu. Przyznał to Budimex, który wskazał na odkryte problemy na czynnym już odcinku torowiska na ul. Spacerowej. Nie położono tam rozchodnika, nie dokończono prac asfaltowych. W specjalnym oświadczeniu wykonawca poinformował o wykrytych problemach z podlewami żywicznymi. – Generalny wykonawca inwestycji wraz z inwestorem – w trakcie kontroli jakości wykonanych prac torowych – wykryli ‎nieprawidłowe twardnienie niektórych podlewów żywicznych pomiędzy szyną a betonową ‎płytą torową. Podlewy żywiczne stabilizują i wyciszają pracę szyn oraz zapewniają ‎stabilność układu geometrycznego toru i jednocześnie odpowiadają za zmniejszenie ‎oddziaływań ruchu tramwajów w postaci wibracji na otoczenie.‎ Natychmiast podjęto działania. Budimex przedstawił Inwestorowi program naprawczy polegający na montażu dodatkowych podlewów żywicznych dla torów już wykonanych, a dla pozostałych odcinków jeszcze w budowie zastosowane zostaną tylko nowe podlewy – informuje Michał Wrzosek, rzecznik prasowy Budimeksu.

– Ostateczna przyczyna nieprawidłowego twardnienia części podlewów żywicznych jest badana przez wykonawcę i inwestora. Z wstępnych analiz wynika, że mogły na to mieć wpływ warunki atmosferyczne podczas aplikowania masy żywicznej w wybranych fragmentach budowanego torowiska. Dokładna przyczyna problemu technicznego zostanie ustalona po trwających już badaniach fizykochemicznych i mechanicznych materiału w niezależnych instytutach badawczych. Po otrzymaniu wyników Budimex wyciągnie konsekwencje z zaistniałej sytuacji – mówi rzecznik.

Jak zaznacza, analizy wykazały, że na tym etapie niewłaściwe zachowanie części podlewów nie wpływa negatywnie na parametry eksploatacyjne torów, „ale mogłoby ‎skutkować koniecznością wykonania prac stabilizujących szyny w czasie funkcjonowania ‎trasy tramwajowej". – Wykrycie nieprawidłowego zachowania podlewów na tym etapie prac umożliwia szybką reakcję i zastosowanie działań naprawczych. Naprawa podlewów realizowana jest przez 18 brygad i może się zdarzyć, że prace będą realizowane również w godzinach nocnych – wskazuje Wrzosek.

– Konieczność wykonania dodatkowych prac przesuwa termin zakończenia prac na linii tramwajowej o około 8 tygodni. Uruchomienie trasy tramwajowej do Wilanowa planowane jest na przełomie października i listopada 2024 roku. Termin ten uwzględnia konieczność wykonania opisanych powyżej robót naprawczych – mówi Michał Wrzosek. Jak dodał, prace przy układzie drogowym, nasadzeniach, oświetleniu „będą realizowane w pierwszej połowie 2025 roku”.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Jaka al. Waszyngtona? TW zlecą koncepcję

Przestrzeń

Warszawa: Jaka al. Waszyngtona? TW zlecą koncepcję

Witold Urbanowicz 25 czerwca 2024

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Jaka al. Waszyngtona? TW zlecą koncepcję

Przestrzeń

Warszawa: Jaka al. Waszyngtona? TW zlecą koncepcję

Witold Urbanowicz 25 czerwca 2024

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5