Trwa przetarg na budowę nowej trasy tramwajowej w Warszawie – od Grójeckiej do Dw. Zachodniego. W ramach tej inwestycji powstanie pierwszy podziemny odcinek sieci tramwajowej w Warszawie. Tunel zostanie poprowadzony pod nowo urządzonym Parkiem Pięciu Sióstr.
W marcu Tramwaje Warszawskie rozpisały przetarg na budowę nowego odcinka sieci tramwajowej do Dw. Zachodniego. Od skrzyżowania Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha, gdzie zaplanowano pełną gwiazdę rozjazdową, tramwaj będzie prowadzić w pasie dzielącym jezdnie ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Za Szczęśliwicką trasa będzie się zagłębiać, by w tunelu pod Parkiem Zachodnim i Al. Jerozolimskimi dotrzeć do podziemnego przystanku, zlokalizowanego między Alejami Jerozolimskimi a Warszawą Zachodnią. Rozjazdy zaplanowano przed przystankiem, patrząc od strony ul. Grójeckiej. Więcej o zamówieniu piszemy
tutaj.
Konstrukcja przystanku oraz część tunelu bezpośrednio przy dworcu powstaje w ramach przebudowy stacji Warszawa Zachodnia, prowadzonej przez PKP PLK. Zadaniem wykonawcy, którego szukają Tramwaje Warszawskie, będzie więc wykończenie i wyposażenie tej przestrzeni. – Najważniejsze, żeby połączyć dworzec z Grójecką. Grunt, że udało się uwzględnić tunel tramwajowy w projekcie przebudowy stacji kolejowej – taka szansa pojawia się raz na dwa pokolenia i cieszę się, że udało się przekonać władze miasta do tego pomysłu. Powstanie hub, pasażerowie nie będą musieli nawet moknąć, sprawnie dojadą do centrum – mówi Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.
Tramwaj będzie przebiegać pod nowo wytyczonym Parkiem Pięciu Sióstr (dawniej Zachodnim). – Zostało to uwzględnione w trakcie realizacji parku. Nie ma trwałych nasadzeń w pasie tramwaju i wykopu. Po zasypaniu tunelu rekultywujemy teren i docelowo zagospodarowujemy przestrzeń. W trakcie prac będzie można korzystać z parku – wyjaśnia prezes Bartelski.
Aktualnie termin składania ofert wyznaczony jest na 30 maja. Przesunięcie wiąże się m.in. z odwołaniem Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, który miał zastrzeżenia co do wymaganego doświadczenia oraz zapisów dokumentacji przetargowej.