W ciągu najbliższych miesięcy wykonawca budowy tramwaju do Dw. Zachodniego przygotuje projekty czasowej organizacji ruchu. Krytycznymi punktami będą budowa tunelu pod Alejami i przebudowa skrzyżowania z Grójecką. Przez kilka miesięcy nie będą jeździły tramwaje główną arterią Ochoty – przy okazji jednak Tramwaje Warszawskie zapowiadają naprawę torowiska wzdłuż Grójeckiej.
We wtorek 20 lutego Tramwaje Warszawskie
podpisały umowę z konsorcjum firm ZUE i Fabe na budowę nowej trasy tramwajowej do Dw. Zachodniego. To w sumie 1,6 km nowego torowiska z półkilometrowym tunelem. – Zgodnie z kontraktem prace mają zacząć się w czerwcu – wykonawca ma cztery miesiące na przygotowanie projektów wykonawczych. W praktyce jednak – z uwagi na to, że podpisanie umowy się przeciągało – od dłuższego czasu organizuje budowę, podwykonawców, projektantów – mówi Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.
Budowa będzie się wiązać z istotnymi utrudnieniami w ruchu. – Wiadomo, że z ruchu będzie na cały okres prac wyłączona będzie wschodnia jezdnia Bitwy Warszawskiej 1920 r. [jezdnia dla ruchu od Grójeckiej w kierunku ronda Zesłańców Syberyjskich – red.]. Torowisko idzie środkiem, a potem skręca w prawo – mówi Bartelski. Wzdłuż torowiska przebudowywany będzie ciepłociąg.
Krytyczne będą skrajnie punkty trasy. – Musimy przebudować skrzyżowanie z Grójecką. Powstanie tu cała gwiazda tramwajowa, geometria jezdni zostanie zmieniona. Przed wykonawcą postawiliśmy wymaganie, by zminimalizować uciążliwości dla ruchu kołowego, które i tak będą znaczące. Będziemy robić skrzyżowanie ćwiartkami, by utrzymać ruch we wszystkich relacjach, ale nie w pełnym przekroju. Zakładamy utrzymanie co najmniej po jednym pasie ruchu w każdą stronę – mówi prezes.
Skrzyżowanie ma być robione w okresie tych bądź przyszłych wakacji. Wszystko zależy od przygotowanych projektów czasowej organizacji ruchu, które będą opiniowane przez Tramwaje Warszawskie i zatwierdzane w mieście. Wiadomo, że na kilka miesięcy wstrzymany będzie ruch tramwajów na Grójeckiej na południe od pl. Narutowicza. – Przy okazji będziemy przebudowywać odcinek – przynajmniej częściowo, w starym śladzie, na tłuczniu – między placem Narutowicza i Banacha, bo tam to torowisko jest w stanie rozkładu – nie ukrywa Bartelski.
Drugi krytyczny punkt to budowa tunelu pod Alejami Jerozolimskimi. – Zakładamy zachowanie ruchu po co najmniej trzech pasach w każdą stronę – dodaje prezes.
W kontekście budowy trasy pojawiają się pytania o Park Pięciu Sióstr, przez który przebiegać będzie tunel tramwajowy, wykonywany odkrywkowo. – Park będzie rozkopany, ale wiele lat temu uzgodniliśmy z władzami dzielnicy Ochota harmonogram działań. Wiemy w jakim pasie mamy się zmieścić z wykopem odkrywkowym, wiemy, gdzie jest miejsce na zaplecze budowy, dzielnica nie wykonywała tam cennych robót. Wszystko będzie odtworzone. Poczynimy minimalne szkody na terenie parku – deklaruje prezes.